Magazyn Controlling
Temat numeru: Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
Można zadawać pytanie, czy „w tak pięknych okolicznościach przyrody” myślenie o strategii wzrostu, ekspansji, inwestycjach nie jest sztuką dla sztuki. Wyhamowanie inwestycji staje się faktem i do końca nie wiadomo, czy to problem klimatu politycznego, czy wyschniętego (chwilowo?) źródła unijnego finansowania. Jednakże troska o przyszłość przedsiębiorstwa, a tym właśnie jest tworzenie strategii rozwoju, nie może być poddana działaniom najbardziej nawet surowych warunków klimatycznych. Hasło „wzrost” jest osadzone w genach każdego przedsiębiorcy i zarządy wszystkich firm głowią się (głowić się powinny), w jaki sposób zapewnić swej firmie świetlaną przyszłość.
Dlatego właśnie postanowiliśmy ze strategii wzrostu uczynić oś merytoryczną bieżącego wydania. Nie mogło więc zabraknąć problematyki fuzji i przejęć, najbardziej efektywnej (jeśli udana) i efektownej (znowu jeśli udana) strategii wzrostu przedsiębiorstw – i to mimo wyników prezentowanej w bieżącym wydaniu mikroankiety, której niecałe 30% przedsiębiorstw było, jest i planuje być aktywnym podmiotem M&A.
„Udane przejęcia opierają się na planach biznesowych, a nie na analizach finansowych”. Takie zdanie Petera F. Druckera pozornie brzmi jak herezja na łamach branżowego czasopisma skierowanego do świata finansów i controllingu. A jednak przytaczam je tutaj z „podniesionym czołem”, dodając za klasykiem: „Cel zakupu musi odpowiadać strategii podmiotu przejmującego, w przeciwnym razie proces może zakończyć się niepowodzeniem”.
Zapraszając do lektury bieżącego wydania, przytoczę, powstałą na użytek własny misję towarzyszącą nam w pracy – wspomagamy najważniejsze decyzje. Realizując strategie wzrostu, podejmują Państwo decyzje wagi najwyższej. Mamy nadzieję na nasz skromny udział w tych procesach.
W tym wydaniu: