Zagraniczna ekspansja - słów kilka o formułowaniu strategii oraz pozycjonowaniu przedsiębiorstwa
Zauważalnie wzrasta apetyt rodzimych przedsiębiorców na ekspansję zagraniczną. Jest to podyktowane poszukiwaniem nowych rynków zbytu, bardziej dochodowych projektów bądź zmianą profilu działalności.
Ekspansja nie dotyczy już wyłącznie rynków bogatej Europy Zachodniej, lecz również rynków, które mogą dostarczać potencjalnych pracowników lub rozwiązania technologiczne – takich jak RPA, Filipiny, USA – oraz znosić bariery wejścia na dany kontynent. Coraz więcej głosów przemawia za tzw. nearshoringiem1, który w domyśle ma na celu uzupełnienie braków kadrowych u naszego bliskiego sąsiada w miejsce obecnie popularnego offshoringu2. W gąszczu zmian polityczno-społecznych w tzw. bogatej Europie warto zadać sobie pytanie: jaka jest pozycja mojego przedsiębiorstwa oraz jaką chcemy, aby była za rok, trzy, pięć lat? Artykuł kieruję do przedstawicieli kadry zarządzającej tzw. SME3 oraz właścicieli start-upów, którzy odnieśli już pierwsze (lub ciągłe) sukcesy na lokalnych rynkach i poszukują dalszych kierunków.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.