MS Excel w planowaniu płynności finansowej (cz. 2)
Płynność to nie tylko teoretyczne wskaźniki. To także faktyczne zapotrzebowanie na środki finansowe w danym dniu. W tym artykule pokażę, w jaki sposób można szacować te potrzeby w zautomatyzowany sposób.
W poprzednim artykule obiecałem, że pokażę, jak wyznaczać pozycje bilansowe za pomocą Power Query. Wymaga to jednak listy kont analitycznych wraz z przypisanymi do nich pozycjami bilansowymi (Rysunek 1). W takim wypadku po stworzeniu zapytania pobierającego obroty i salda z pliku JPK i odpowiednim przekształceniu danych rozwijamy na karcie Narzędzia główne polecenie Zamknij i załaduj, a następnie wybieramy Zamknij i załaduj do. W oknie importowania danych zaznaczamy Utwórz tylko połączenie.
Następnie ponownie wybieramy polecenie Pobierz dane na karcie Dane i wskazujemy źródło, w którym mamy zmapowane konta do pozycji bilansowych – w przypadku skoroszytu Excela może być to nie tylko arkusz, ale nawet zakres nazwany. Klikamy Przekształć dane. W Power Query powinniśmy mieć teraz oba zapytania. Na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz, a następnie rozwijamy Scal zapytania i wybieramy Scal zapytania jako nowe. W oknie, które się pojawiło, jako górną tabelę wybieramy z rozwijanego pola dane z pliku JPK, a jako dolną – mapowanie. Klikamy tak w górnej, jak i w dolnej tabeli na kolumnę z numerami kont. U dołu powinna pojawić się informacja, dla ilu wierszy takie połączenie jest zgodne (Rysunek 2).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.