Kompetencje miękkie w księgowości
Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Umiejętności to zdolności nabyte poprzez doświadczenie, szkolenie i praktykę, które pozwalają jednostce efektywnie wykonywać określone zadania, rozwiązywać problemy i osiągać cele. Mogą być one zdobywane poprzez formalne nauczanie, praktykę w pracy, samokształcenie czy też poprzez doświadczenia życiowe.
Kompetencje miękkie od twardych różni kilka zasadniczych czynników. Najważniejsze z nich to:
- mierzalność: umiejętności twarde są łatwiejsze do zmierzenia, natomiast umiejętności miękkie są bardziej subiektywne i trudniejsze do oceny,
- umiejętności twarde są bezpośrednio związane z konkretnym stanowiskiem pracy, podczas gdy umiejętności miękkie są przydatne we wszystkich dziedzinach życia.
- „rozwijalność”: umiejętności twarde zazwyczaj wymagają określonego szkolenia lub doświadczenia technicznego, natomiast umiejętności miękkie mogą być rozwijane również przez doświadczenie życiowe, praktykę oraz szkolenia interpersonalne.
Kompetencje twarde w księgowości
Jeszcze niedawno pracodawcy przy rekrutacji pracowników do działów finansowo-księgowych skupiali się głównie na tym, żeby pracownik posiadał konkretne kompetencje zawodowe z zakresu zadań wykonywanych na stanowisku pracy, najlepiej potwierdzone dokumentami lub certyfikatami. Do szczególnie oczekiwanych kompetencji pracownika księgowości należały:
- doświadczenie zdobyte na takim samym lub podobnym stanowisku pracy,
- wiedza z zakresu finansów i rachunkowości,
- znajomość przepisów prawa podatkowego,
- umiejętność sprawnej obsługi programów finansowo-księgowych,
- umiejętności analityczne.
Niewątpliwie posiadanie tych umiejętności jest nadal bardzo ważne, wręcz niezbędne, bo trudno bez nich pracować w tym zawodzie, jednak coraz większą uwagę zwraca się również na posiadanie kompetencji miękkich.
Kompetencje miękkie ułatwiające pracę w zawodzie – jakich umiejętności poszukują pracodawcy i jak widzą to księgowi?
Badanie SW Research przeprowadzone na zlecenie fillup k24 wykazało, że równie istotne jak kompetencje twarde są kompetencje miękkie, które ułatwiają współpracę z klientem czy pracodawcą, jak również okazują się atutem w dobie błyskawicznie rozwijających się technologii informatycznych.
Według przeprowadzonego badania przedsiębiorcy szukają u księgowych przede wszystkim:
- cierpliwości i komunikatywności (po 45% wskazań),
- zaangażowania w pracę na rzecz klienta/firmy (39%),
- empatii (35%).
Zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie czasem uplasowały się na samym końcu, zyskując uznanie odpowiednio 23% i 21% badanych.
Z punktu widzenia księgowych natomiast zarządzanie czasem uchodzi za najważniejszą z kompetencji miękkich (wskazało na nią 57% księgowych).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.