ROMI jako narzędzie controllingu marketingowego
Powstanie wskaźnika ROMI (Return On Marketing Investment) wynikało z potrzeby przełożenia efektów działalności marketingowej na wskaźniki typowo ekonomiczne i dokonania ich oceny za pomocą mierników finansowych. Wskaźnik ten, chociaż nieidealny, stanowi złoty środek między orientacją sprzedażową a marketingową, koncentrując się na tym, co najważniejsze z perspektywy działania przedsiębiorstwa.
Czy sprzedaż jest miarą marketingu?
Zarówno teoretycy, jak i praktycy zarządzania marketingowego wyraźnie sprzeciwiali się traktowaniu działalności marketingowej firmy jako podsystemu działań sprzedażowych, chociaż niewątpliwie nie da się ukryć, że między jednym i drugim istnieją wyraźne związki. Pomimo że działalność marketingową traktować należy bardzo szeroko, a zatem również w kontekście działań związanych z wizerunkiem marki czy standardu obsługi klienta, to jednak tradycyjne pojmowanie marketingu, a zatem jako procesu wspierającego sprzedaż, nadal ma duże znaczenie. Często pojawiającym się problemem jest ocena tego, na ile działania marketingowe są skuteczne. Skuteczność marketingu nie jest prosta do zdefiniowania: efektywne działania mogą przecież polegać na tym, że klienci będą rozpoznawali markę na rynku i będą zadowoleni z kupowanych produktów, ale również na tym, że firma odnotuje znaczące wzrosty w obszarze sprzedaży produktów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.