Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży
Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.
W niniejszym artykule zostaną zaprezentowane formuły, które pozwolą nam obliczyć:
- procentowe odchylenie uzyskanej sprzedaży względem założonego planu,
- premię dla pracownika w zależności od różnych czynników,
- skumulowaną wielkość sprzedaży oraz udział procentowy skumulowany.
Procentowe odchylenie względem planu
Przyjmijmy, że dla każdego naszego pracownika mamy założony do wykonania pewien plan sprzedażowy w danym okresie (oczywiście on może być dla każdego na tym samym poziomie, może też być dla każdego zupełnie inny). Do tego mamy podane, jaką faktycznie wielkość sprzedaży uzyskał każdy z tych pracowników. Takie dane pokazuje nam rysunek 1.
Na tej podstawie chcemy teraz wyliczyć odchylenie procentowe sprzedaży od zakładanego planu. Możemy to obliczyć wprowadzając do kolejnej formuły, która najpierw podzieli uzyskaną wielkość sprzedaży przez plan, a następnie odejmie od tego 1. Taką formułę pokazuje rysunek 2.
W przypadku, gdybyśmy nie pracowali na tabeli, a na standardowym zakresie Excela, to nasza formuła wprowadzona do komórki D2 wyglądałaby następująco:
=C2/B2-1.
Tą prostą formułą mamy obliczone procentowe odchylenie od planu. Wartości, które wyszły dodatnie, świadczą o tym, że sprzedaż była większa niż założony plan, natomiast wartości ujemne świadczą o tym, że pracownik nie osiągnął założonego na dany miesiąc planu.
Analogicznie można wyliczać tak naprawdę każde odchylenia pewnej wartości od innej wartości (np. procentowe odchylenie od sprzedaży w poprzednim miesiącu).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.