Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.

CIRZ_7-8_13.jpeg

W niniejszym artykule zostaną zaprezentowane formuły, które pozwolą nam obliczyć:

  • procentowe odchylenie uzyskanej sprzedaży względem założonego planu,
  • premię dla pracownika w zależności od różnych czynników,
  • skumulowaną wielkość sprzedaży oraz udział procentowy skumulowany.

Procentowe odchylenie względem planu

Przyjmijmy, że dla każdego naszego pracownika mamy założony do wykonania pewien plan sprzedażowy w danym okresie (oczywiście on może być dla każdego na tym samym poziomie, może też być dla każdego zupełnie inny). Do tego mamy podane, jaką faktycznie wielkość sprzedaży uzyskał każdy z tych pracowników. Takie dane pokazuje nam rysunek 1.

Na tej podstawie chcemy teraz wyliczyć odchylenie procentowe sprzedaży od zakładanego planu. Możemy to obliczyć wprowadzając do kolejnej formuły, która najpierw podzieli uzyskaną wielkość sprzedaży przez plan, a następnie odejmie od tego 1. Taką formułę pokazuje rysunek 2.

W przypadku, gdybyśmy nie pracowali na tabeli, a na standardowym zakresie Excela, to nasza formuła wprowadzona do komórki D2 wyglądałaby następująco:

=C2/B2-1.

Tą prostą formułą mamy obliczone procentowe odchylenie od planu. Wartości, które wyszły dodatnie, świadczą o tym, że sprzedaż była większa niż założony plan, natomiast wartości ujemne świadczą o tym, że pracownik nie osiągnął założonego na dany miesiąc planu.

Analogicznie można wyliczać tak naprawdę każde odchylenia pewnej wartości od innej wartości (np. procentowe odchylenie od sprzedaży w poprzednim miesiącu).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.