Controlling i Rachunkowość Zarządcza
Temat numeru: Modele predykcyjne jako narzędzia optymalizacji procesów w CUW
Teorie zarządzania, które jeszcze nie tak dawno wbijano do głowy studentom wyższych uczelni i które obowiązywały przez wiele dekad, skupiały się na budowie długofalowej przewagi konkurencyjnej. W miarę rozwoju rynków i technologii konieczne stało się ich redefiniowanie. Postępy i zmiany rynkowe są tak szybkie, że trudno mówić o stałym otoczeniu rynkowym, jak to miało miejsce jeszcze 10 lat temu, a stała przewaga konkurencyjna praktycznie nie jest możliwa do osiągnięcia. Dlatego też bardziej niż czynniki ją budujące, liczy się zdolność organizacji do reagowania na dynamiczne zmiany w otoczeniu. Nabycie tej zdolności wymaga zmiany sposobu myślenia, zupełnie innej organizacji, elastyczności, zwinności, co wiąże się z umiejętnością przewidywania różnych scenariuszy oraz wdrażania szybkich zmian operacyjnych i biznesowych.
W osiągnięciu pozycji pierwszego, drugiego czy trzeciego na rynku przychodzi analityka predykcyjna. Miejscem, gdzie analityka predykcyjna powinna stać się fundamentem dla kreowania innowacji i wartości biznesowej są z pewnością Centra Usług Wspólnych. Osobiście jestem pod ogromnym wrażeniem możliwości, jakie stwarza analityka predykcyjna nie tylko w CUW. Na pewno wiele uwagi w najbliższych wydaniach poświęcone zostanie temu zagadnieniu. Tymczasem zapraszam do lektury artykułu Serhieja Fuksa z AMA Institute pt.: „Modele predykcyjne jako narzędzia optymalizacji procesów w CUW”. Ponadto w numerze: Lean w usługach, zasada niepewności wg KIMSF 23 oraz histogramy i dynamiczne tabele w Excelu.
W tym wydaniu: