Wykorzystanie MS Excel w procesie budżetowania
Budżetowanie jest złożonym procesem, zmierzającym do określenia (zaplanowania) podstawowych kategorii biznesowych i finansowych, które składają się na docelowe wyniki zaprezentowane w postaci planu sprawozdań finansowych. Pod względem metodologicznym proces ten jest podobny do planowania finansowego, z tym że poza określeniem założeń na przyszłość trzeba wziąć pod uwagę również stan bieżący i wynikający z tego stan finansów.
Dla potrzeb budżetowania kluczowymi procesami będą zatem:
- zebranie danych systemowych mających wpływ na przyszłe wyniki (np. efekt zawartych kontraktów czy harmonogramy spłaty kredytów),
- określenie danych wejściowych (planowanych) z jednostek organizacyjnych firmy,
- przetworzenie danych w postać planowanego rachunku wyników, bilansu i rachunku przepływów pieniężnych.
Jeśli chodzi o punkt 3, jest to klasyczny proces planowania finansowego, na który składać się będą następujące elementy:
- prognoza sprzedaży i przychodów ze sprzedaży,
- prognoza kosztów operacyjnych (w tym kosztów wynagrodzeń),
- prognoza wymaganych nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania,
- kalkulacja zapotrzebowania na kapitał obrotowy,
- prognoza sprawozdań finansowych.
Artykuł ten dotyczy problemu prognozowania nakładów inwestycyjnych i wynikających z tego efektów bilansowo-wynikowych. Należy pamiętać, że nakłady można ponosić w dowolnym miesiącu planu oraz że mogą mieć one różny charakter (stopnie amortyzacji). Można też przyjąć dla nich zróżnicowane parametry finansowania. Naszym zadaniem jest zbudowanie modelu, który pozwoli na automatyczne obliczenie łącznych kosztów amortyzacji i kosztów finansowania dla nakładów realizowanych w danym roku. Konieczne będzie wypełnienie tabeli (Rysunek 1.).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.