Rozliczenie transakcji fuzji/przejęcia w sprawozdaniu finansowym - alokacja ceny nabycia (PPA)

Sfinalizowanie transakcji nie kończy procesu fuzji czy przejęcia przedsiębiorstwa. Obok aspektów takich jak integracja połączonych podmiotów oraz opracowanie wspólnego planu działania, w pierwszej kolejności po transakcji przejęcia kluczowe jest rozliczenie. W niniejszym artykule omówione zostaną kwestie ujawniania i wyceny poszczególnych składników majątkowych nabytych wraz z przejętym przedsiębiorstwem oraz ujmowania w bilansie tzw. „wartości firmy” (goodwill), zgodnie z MSSF 3 traktującym o połączeniu jednostek. Ujmowanie majątku spółki przejmowanej jest obligatoryjne dla wszystkich spółek realizujących fuzje/przejęcia i raportujących zgodnie z MSR/ MSSF.

MC_80_79.jpg

W ramach publikowanych na łamach czasopisma Finanse i Controlling artykułów, dotyczących przeprowadzenia fuzji i przejęć przedsiębiorstw, omówiono dotychczas kwestie dotyczące przygotowania się do tego procesu, w tym zarówno w aspekcie przeprowadzenia due diligence, wyceny podmiotu, jak i przygotowania się do negocjacji. W ostatnim artykule podjęte zostały natomiast aspekty warunków, zabezpieczenia i trybu przeprowadzenia właściwej transakcji zakupu/sprzedaży przedsiębiorstwa. Tym niemniej sfinalizowanie transakcji nie kończy procesu fuzji czy przejęcia przedsiębiorstwa. Obok aspektów, które zostaną poruszone w kolejnych artykułach, dotyczących integracji połączonych podmiotów oraz opracowania wspólnego planu działania, w pierwszej kolejności kluczowe jest rozliczenie transakcji przejęcia. W niniejszym artykule omówione zostaną kwestie ujawniania i wyceny poszczególnych składników majątkowych nabytych wraz z przejętym przedsiębiorstwem oraz ujmowania w bilansie tzw. „wartości firmy” (goodwill), zgodnie z MSSF 3 traktującym o połączeniu jednostek. Ujmowanie majątku spółki przejmowanej zgodnie ze wspomnianym standardem obligatoryjne jest dla wszystkich spółek realizujących fuzje/przejęcia i raportujących zgodnie z MSR/ MSSF. W związku z koniecznością wyodrębniania i osobnego ujmowania w sprawozdaniu finansowym poszczególnych nabywanych składników majątkowych zarówno materialnych i niematerialnych, jak również zobowiązań w wyniku zawartej transakcji fuzji/przejęcia, proces ten nazywany jest alokacją ceny nabycia (z ang. purchase price allocation, w skrócie PPA). Polega on bowiem na „przypisaniu” do poszczególnych aktywów „części ceny łącznej” zapłaconej za przejęty podmiot.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.