Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B
Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.
Usługi BNPL są oferowane zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Przykładem takiego rozwiązania w transakcjach B2B na polskim rynku jest m.in. Grupa PSB, która w ubiegłym roku wdrożyła u siebie Fakturatkę, umożliwiając mikroprzedsiębiorcom dokonywanie zakupów firmowych na raty w swoich hurtowniach budowlanych, placówkach Profi oraz marketach Mrówka. Sprzedawcy widzą w tym modelu możliwość przyciągnięcia nowych klientów i zwiększenia konwersji sprzedaży. Usługi BNPL często zapewniają im też wyższą wartość średniego koszyka zakupowego oraz wzrost lojalności klientów.
Dla kupujących
Klienci z kolei mówią wprost, że odroczone płatności umożliwiają im kontrolowanie budżetu i elastyczne rozłożenie wydatków. Małe firmy często stoją przed koniecznością dokonywania większych zakupów, ale jednorazowy duży wydatek może być dla nich ogromnym obciążeniem. Z badań NFG wynika, że co dziesiąta mikrofirma zrezygnowała z zakupów właśnie z powodu wysokiej ceny. Zainteresowanie BNPL jest jednak trzykrotnie większe! Jak pokazuje badanie „Finansowanie zakupów firmowych”, 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce jest zainteresowanych możliwością rozłożenia płatności na raty lub ich odroczenia. Tego rodzaju usługi pozwalają na przeprowadzenie planowanych przez firmy inwestycji bez obaw o utratę płynności finansowej. Jest to szczególnie ważne dla mikroprzedsiębiorstw, które często działają na mniejszych budżetach. Co ważne, koszty usługi finansowania zakupów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć podatek VAT.
Z analizy branżowej przedsiębiorców, którzy skorzystali np. z Fakturatki, pozwalającej rozłożyć na raty wydatki firmowe, wynika, że tę formę finansowania wybierają głównie firmy budowlane (29% udziału), usługowe (23%) i transportowe (16,2%).
Przedsiębiorcy mogą rozłożyć na raty dowolne wydatki firmowe: zatowarowanie sklepów (od zakupów w hurtowniach odzieżowych, spożywczych czy ze sprzętem specjalistycznym, po towar do sklepów z artykułami dla zwierząt, grami planszowymi czy kosmetykami), remonty lokali, inwestycje w sprzęt elektroniczny i budowlany, zakup opon i kart paliwowych do firmowej floty czy nawet usługi mechaników.
Dla sprzedających
Ponad 70% polskich sklepów internetowych oferuje konsumentom przynajmniej jedną opcję płatności odroczonej. Najpopularniejsi dostawcy takich usług to: Twisto, Alior Pay, Allegro Pay, PayPo czy Klarna. W większości oferują odroczenie płatności o 30 dni.
W transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami również możliwa jest sprzedaż ratalna lub odroczenie płatności o 30 dni. Przy czym tutaj ten okres finansowania jest zazwyczaj dłuższy i może wynosić nawet trzy lata (taką opcję oferuje NFG). Wystarczy, że sprzedawca doda do wystawionej przez siebie faktury informację o możliwości rozłożenia płatności na raty wraz ze specjalnym linkiem. Kupujący samodzielnie wybiera liczbę rat, a następnie akceptuje transakcję kodem SMS. Proces wnioskowania o sfinansowanie zakupu odbywa się automatycznie, online i trwa 15 minut. Jeśli klient rozłoży fakturę na raty, dostawca usługi (np. firma faktoringowa) zapłaci za niego w dniu zapadalności faktury, a on spłaci należność w ratach. Sprzedawca ma pieniądze na czas i nie musi czekać na płatność od klienta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.