Certyfikacja jakości jako metoda redukcji kosztów
Celem systemowego zarządzania jakością, zgodnego z wymaganiami normy ISO 9000, jest zachowanie powtarzalności procesów i zapewnienie w ten sposób stałego poziomu jakości. Wiąże się to również z zapewnieniem satysfakcji klientów.
Podstawowym celem działania organizacji jest osiągnięcie zysku, ale również maksymalizacja wartości rynkowej, wzrost sprzedaży i udziału w rynku. Za ważne cele organizacji uznaje się współcześnie zmniejszenie ryzyka działania oraz obniżanie poziomu kosztów prowadzonej działalności, a także innowacyjność oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli wzrost zaufania klientów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Rynek oczekuje, aby organizacje dostarczające wyroby, produkty i usługi były wiarygodne. Jednym z ważniejszych sposobów ich uwiarygodnienia pod względem jakości, rzetelności oraz możliwości wyegzekwowania wszelkich zobowiązań jest certyfikowany system zarządzania jakością (ISO 9001).
Aby osiągnąć cele i realizować zadania, przedsiębiorstwo musi pokonać drogę od odpowiedniej jakości projektu, usługi czy wyrobu, poprzez jego wykonanie, do dostarczenia – klientowi lub na rynek – produktu czy usługi odpowiadających jego oczekiwaniom. Osiąganie przewagi konkurencyjnej, realizacja założonych celów i zadań oraz uzyskiwanie zadowolenia klientów, utrzymywanie klientów stałych i pozyskiwanie nowych determinowane są między innymi:
- kształtowaniem niskiego poziomu kosztów w organizacji,
- odpowiednim poziomem świadczonych usług czy produktów,
- odpowiednim poziomem obsługi klienta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.