Outsourcing w branży TSL - must have czy nice to have?
Z BARTOSZEM NAJMANEM, prezesem zarządu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców oraz CEO marki VIAON rozmawiała Barbara Dorosz
Polskie firmy logistyczne i transportowe, pomimo spowolnienia gospodarczego i prognoz spadkowych, świetnie dały sobie radę i odnotowały nieznaczny wzrost na koniec roku. Jakie wyzwania stoją przed branżą TSL w nadchodzącym czasie?
Jednym z największych wyzwań branży – wbrew pozorom – nie są bariery prawne stawiane przez kraje Europy Zachodniej. Problem leży zupełnie gdzie indziej – na rynku pracy. W Polsce powoli przekształca się on w rynek pracownika, co oznacza, że coraz trudniej pozyskać ludzi o odpowiednich kompetencjach, a w dłuższym okresie również ich zatrzymać. Problem ten dotyczy głównie kierowców zawodowych, których wciąż jest za mało. Obecnie szacuje się, że w Polsce brakuje ok. 100 tys. kierowców samochodów ciężarowych i pasażerskich. Myślę, że jest to problem nie tylko branży TSL, ale także całej gospodarki. Jednym z powodów takiego stanu są koszty związane ze zdobyciem uprawnień. Wydatek związany z ich zdobyciem to kwota rzędu 9-12 tys. zł. Nie jest ona mała, szczególnie jeżeli rozważamy sytuację w kontekście ludzi młodych, dopiero wchodzących na rynek pracy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.