Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
W rozwoju doktryny zarządzania finansami wyróżnia się dwa kluczowe momenty – pierwszy, w którym zwrócono uwagę na konieczność rozłączenia funkcji właścicielskiej od managerskiej, drugi to publikacja Michaela Jensena i W illiama H. Mecklinga „Theory of the Firm: Managerial Behaviour, Agency Costs and Ownership Structure” opublikowana w „Journal of Financial Economics” w 1976 r.
W publikacji tej wskazano na fakt, że managerowie, o ile dobrze wykonują swoją pracę, zawsze kierują się własnym interesem – a bogactwo akcjonariuszy jest dla nich sprawą drugorzędną. W ten sposób na pierwszy plan wysunął się lansowany obecnie cel każdej działalności, a mianowicie wzrost wartości przedsiębiorstwa.
Dzisiaj teza, że wzrost wartości firmy jest głównym celem działalności gospodarczej realizowanym poprzez efektywne zarządzanie finansami, wydaje się być oczywista. Jednakże w tle tego truizmu pojawiają się wątpliwości i pytania. Czy samo postawienie celu potrafi zmienić zachowania managerów i orientację na realizację własnych interesów? Co więcej, jak zmierzyć, czy cel ten jest realizowany, czy można polegać na dostępnych standardach i danych księgowych?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.