Rachunek kosztów jako znaczący element przy ustalaniu rentowności działalności

Szekspirowski dylemat „być albo nie być” w sposób idealny wpisuje się w dzisiejsze życie ekonomiczne każdej z firm i w pytania, jak skomplikowany rachunek kosztów powinno zbudować przedsiębiorstwo, by mieć precyzyjne informacje o produktach, oraz jak szybko pozyskać informację na temat tego, czy działalność przynosi profity, czy też prowadzi do klęski.

Takie pytania stawiają sobie każdego dnia nie tylko osoby odpowiedzialne za wynik w tradycyjnym ujęciu księgowym, ale przede wszystkim osoby działające operacyjnie, podejmujące decyzję, za jaką cenę warto przeprowadzić transakcję z klientem, czy i jaką marżę przyniesie ta sprzedaż, jak wpłynie to na moją firmę. Niby z pozoru proste pytania, ale gdy spojrzymy na nie przez pryzmat zaawansowanego rachunku kosztów, który zawiera wiele składowych (wynikających choćby z technologii wytworzenia danego produktu albo ze skomplikowanego cyklu jednostkowej realizacji danego przedsięwzięcia), odpowiedź nie jest już tak oczywista.

Do tematu możemy podejść oczywiście na wiele sposobów i zastosować wiele schematów. Tradycyjny podział na rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów zmiennych jest jednym z nich. Rachunek kosztów pełnych opiera się na założeniu, że wszystkie koszty działalności zostały poniesione w celu wyprodukowania wyrobu i muszą zostać one przypisane do wyrobu w sposób bezpośredni lub pośredni. W rachunku kosztów zmiennych wyrobom przypisuje się tylko część poniesionych w przedsiębiorstwie kosztów zmiennych.

W jednym i drugim modelu podstawą do wyceny kosztów bezpośrednich są dokumenty źródłowe. To jednak w świecie niskich marż, walki cenowej, ciągłego doskonalenia efektywności duże uproszczenie, żeby można było na tym etapie poprzestać. Oczywiście, można przyjąć założenie, że suma kosztów daje wynik mojej działalności, czy firma będzie używała zaawansowanego modelu kosztowego, czy też będzie on bardzo prosty. Z punktu widzenia dużych uproszczeń i koncentracji na globalnych wartościach tracimy jednak zbyt wiele cennych i istotnych informacji, na bazie których możemy budować strategię funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa, a także oceniać, czy dana aktywność przynosi nam profity, czy też generuje straty. Mimo iż do podziału kosztów pośrednich stosuje się zasadę proporcjonalności kosztów, dodając do produktu wyliczone koszty przy użyciu różnych kluczy podziałowych, to jest to metoda znacznie bardziej przybliżająca nas do faktycznej oceny działań niż poprzestanie na dużych agregatach. Tym bardziej że podział tych kosztów możemy dzięki technologiom informatycznym spróbować określić bardziej precyzyjnie niż to miało miejsce jeszcze kilka lat temu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.