Przewaga dzięki planowaniu
Jednym z najważniejszych zadań planistycznych jest zbudowanie modelu i skuteczne zarządzanie programem popytu organizacji. Aby zrealizować to zadanie, należy określić tzw. strategię zarządzania popytem dla poszczególnych produktów. System SAP wspiera wiele strategii reakcji na popyt zewnętrzny. Dostosowanie ich do specyficznych potrzeb organizacji może zapewnić uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Zwiększenie rentowności i poprawa obsługi klienta to podstawowe powody, dla których firmy przykładają dużą wagę do planowania działań produkcyjnych, często z wykorzystaniem narzędzi IT. Cele te można osiągnąć dzięki redukcji czasu dostawy gotowego wyrobu do klienta (replenishment lead times), zapewnieniu maksymalnej dostępności standardowego asortymentu produkcyjnego, minimalizacji kosztów składowania wyrobów gotowych (storage costs) oraz kosztów wytwórczych związanych z posiadaniem półproduktów jako wyniku pośrednich procesów produkcyjnych. Wszystkie te działania zmierzają do lepszego zaspokajania potrzeb klienta w perspektywie czasowej (szybsza reakcja i większa elastyczność) i kosztowej (konkurencyjna cena dzięki redukcji kosztów własnych).
SAP jako narzędzie do skutecznego planowania produkcji
Zintegrowane systemy informatyczne, jak SAP ERP, pozwalają całościowo odwzorować i zamodelować procesy biznesowe firmy produkcyjnej. Nie są izolowane od pozostałych obszarów działalności firmy, a zatem integracja ma tu kluczowe znaczenie. Rozwiązania SAP w obszarze planowania produkcji są w pełni zgodne z modelem MRP II. System planowania w SAP jest oparty na konstrukcji warstwowej procesów biznesowych, która obejmuje kolejne poziomy planowania, pozwalające na przejście od planowania długoterminowego dla grup asortymentowych do bardzo szczegółowego harmonogramowania poszczególnych linii produkcyjnych. Model ten jest sprawdzony w wielu branżach i stanowi standard zaawansowanych systemów informatycznych w zakresie zarządzania procesami produkcyjnymi.
Na Rysunku 1. przedstawiono podstawowe kroki modelu MRP II wraz z jego odzwierciedleniem w poszczególnych komponentach systemu SAP (uwzględniono tylko komponenty planistyczne).
PP-SOP – planowanie sprzedaży (Sales and Operations Planning): narzędzie PP-SOP służy do planowania sprzedaży i ewentualnie produkcji przedsiębiorstwa na poziomie strategicznym, w horyzoncie od kliku miesięcy (jednego roku) do kilku lat włącznie. Okres planistyczny to minimum tydzień, ale najczęściej stosowany jest miesiąc. Ze względu na znacząco długi horyzont stosuje się uproszczoną formułę planowania, co oznacza, że odbywa się ono w oparciu o grupy produktów, dla których łatwiej przewidzieć przyszły popyt i wielkość produkcji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.