IPO – strategia dla każdego?
IPO to skrót angielskiego pojęcia Initial Public Offering, co oznacza wprowadzenie po raz pierwszy spółki na rynek giełdowy. Jest to proces zazwyczaj kilkumiesięczny i wymaga ścisłej współpracy ze strony samej spółki, doradców prawnych, domu maklerskiego, specjalistów od relacji inwestorskich oraz biegłych rewidentów. Wiąże się z tym konieczność przygotowania prospektu emisyjnego, następnie zatwierdzanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Motywy, dla których wprowadza się spółki na giełdę mogą być różne. Najczęściej chodzi o pozyskanie środków na poszerzenie działalności, łatwiejszy i tańszy dostęp do kapitału w przyszłości lub zapewnienie właścicielom możliwości szybkiej sprzedaży udziałów. W dalszej kolejności może chodzić o poprawę wizerunku, zwiększenie rozpoznawalności firmy oraz jej produktów, przejęcie innych spółek lub biznesów, pozyskanie lub zatrzymanie pracowników lub uzyskanie rynkowej wyceny spółki.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.