Doskonałość procesowa jako klucz do cyfrowej transformacji
Na rynku szybko pojawia się coraz więcej nowych tzw. technologii cyfrowych. Ich wdrożenie w celu poprawy lub „twórczej” destrukcji istniejących modeli i procesów biznesowych, produktów czy usług określamy mianem cyfrowej transformacji. Ze względu na możliwości, które ze sobą przynosi, powszechnie uznaje się, że jest ona jednym z kluczowych środków do wykorzystania okazji pojawiających się na rynku, zwiększenia konkurencyjności rynkowej przedsiębiorstwa, a nawet do zdobycia pozycji lidera rynkowego. Przedsiębiorstwa, które to ignorują stopniowo znikają z rynku. To z kolei sprawia, że powstaje presja na firmy, aby szybko wdrażały nowinki technologiczne i w ten sposób stały się „cyfrowe”.
Na przykład w obszarze controllingu transformacja cyfrowa może oznaczać, że będziemy w stanie szybko zidentyfikować właściwe mierniki efektywności, dalej sprawnie je obliczyć na podstawie danych z systemów transakcyjnych, np. CRM, ERP, a następnie wykorzystać do sporządzenia trafnych prognoz finansowych, różnorodnych scenariuszy działań, a w końcu do stworzenia optymalnego w danych warunkach planu działania, który pozwoli na pokonanie konkurencji.
Niestety, teoria i praktyka w zakresie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw wciąż nie ma gotowych i jasnych rozwiązań, które byłyby w pełni przydatne dla menedżerów. Często jedyne, co można spotkać, to ogólne wskazówki wypracowane na podstawie konkretnych wdrożeń wybranych rozwiązań technologicznych, które mają jednak dość ograniczoną wartość w kontekście innych organizacji. Co więcej, dość trudno znaleźć firmę, co do której można uznać, że z sukcesem przeprowadziła swoją transformację do organizacji cyfrowej.
Skąd biorą się trudności w przeprowadzeniu transformacji cyfrowej firmy?
W ostatnich latach zaproponowano wiele różnych podejść do przeprowadzenia organizacji przez proces wdrożenia nowych technologii. Głównie wskazują one, z czym będziemy mieli do czynienia przed transformacją oraz co mamy ujrzeć po jej dokonaniu. Mało kto jednak mówi, co jest po środku, czyli jak konkretnie to zrobić.
Tymczasem w praktyce okazuje się, że organizacja będzie musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami i trudnościami, np. będzie musiała poznać i poradzić sobie z nową technologią, dokonać restrukturyzacji procesów biznesowych, zmienić strukturę organizacyjną, a nawet kulturę firmy czy model biznesowy. Dość szybko bowiem przedsiębiorstwa dochodzą do wniosku, że w transformacji cyfrowej wcale nie chodzi tylko o wdrożenie i efektywne korzystanie z nowej technologii, że to tylko część znacznie większego zadania do wykonania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.