Budżetowanie a controlling

Z pozoru może się wydawać, że budżetowanie i controlling mają ze sobą niewiele wspólnego. Ale nic bardziej mylnego. Po pierwsze, są to instrumenty wspomagające sprawne1 zarządzanie przedsiębiorstwem, mające duży wpływ na szybkie i ekonomiczne podejmowanie decyzji. Po drugie, współistnienie ich w przedsiębiorstwie przez sprzężenie zwrotne powoduje tworzenie ekonomicznej wartości dodanej.

Controlling pochodzi z języka angielskiego od czasownika to controll, co oznacza: kierować, sterować, regulować, dozować czy pilnować. W związku z tym często jest postrzegany jako kontrola, ale w ujęciu praktycznym oznacza przede wszystkim zapobieganie, gdyż pozwala na wykrywanie możliwych odchyleń od planów jeszcze przed ich wystąpieniem2. Controlling to metoda zarządzania ściśle powiązana z systemem przepływu informacji, która dostarcza danych niezbędnych do podejmowania decyzji. System controllingu funkcjonuje nie tylko wewnątrz przedsiębiorstwa, bo ze względu na relacje z interesariuszami współdziała również z jego otoczeniem. Controlling wspomaga wyznaczanie kierunków działań – celów strategicznych przedsiębiorstwa. W polskiej literaturze3 bywa opisywany modelem DROGA, gdyż jest to działalność (D), służąca rozwojowi (R) przedsiębiorstwa, przez ożywienie (O) jego funkcjonowania i zwiększenie gospodarności (G) przy wykorzystaniu możliwej aktywności (A). Jako zalety controllingu wymienia się4:

  • orientację na cele – controlling udziela odpowiedzi na pytanie, co trzeba zrobić,
  • orientację na wąskie gardła – controlling skoncentrowany jest na poszukiwaniu wąskich gardeł w przedsiębiorstwie, czyli tych miejsc w strukturze przedsiębiorstwa, które w krytycznych sytuacjach pierwsze stwarzają trudności,
  • orientację na rynek – controlling ma na celu odkrywanie trendów i zmian na rynku,
  • orientację na klienta – zadaniem controllingu jest badanie zmian w potrzebach i oczekiwaniach klientów, utrzymanie relacji z klientami,
  • orientację na informacje – controlling ma szybko dostarczać właściwych informacji,
  • orientację na wartość – controling poprawia rentowność przedsiębiorstwa i tworzy dla niego wartość dodaną.

Controlling jest instrumentem zarządzania, który wspiera kadrę kierowniczą przy podejmowaniu decyzji i tworzeniu mechanizmów skutecznego sterowania, pozwalających na osiąganie jak największej efektywności. Służy zapobieganiu sytuacjom krytycznym przez wykorzystanie zarządzania antycypacyjnego i myślenia wyprzedzającego, skierowanego na poprawę błędów przeszłości5. To podejście określa też stosunek controllingu do przeszłości, która w tym instrumencie ma znaczenie tylko wtedy, gdy wpływa na przyszłość.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.