Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
Bilans to pojęcie kojarzące się głównie z obszarem księgowości, w którym oznacza ono zestawienie aktywów i pasywów jednostki na dzień bilansowy, zwykle na koniec roku kalendarzowego. Co wspólnego ma bilans księgowy z badaniem potencjału strategicznego przedsiębiorstwa?
Potencjał strategiczny organizacji obejmuje odpowiednie dla danej firmy zasoby, umiejętności i zdolności istniejące wewnątrz niej. To podstawa kreowania przewagi konkurencyjnej. Metody badania potencjału strategicznego to przede wszystkim:
- bilans strategiczny przedsiębiorstwa,
- analiza kluczowych czynników sukcesu,
- analiza łańcucha wartości.
W niniejszym artykule skupiono się na bilansie strategicznym przedsiębiorstwa, zaś pozostałe metody zostały zarysowane ogólnie. Jak widać z przytoczonej wyżej listy metod, w praktyce bilans jest dużo szerszym pojęciem i swym zakresem obejmuje zjawiska zachodzące poza sferą księgowości. Nie mniej ważny niż bilans księgowy jest bilans strategiczny przedsiębiorstwa. Co oznacza to pojęcie? Jedną z metod analizy czynników sukcesu firmy w podejściu zasobowym jest właśnie analiza bilansu strategicznego firmy. Jej celem jest ukazanie mocnych i słabych stron firmy, biorąc pod uwagę takie obszary jak marketing, produkcja czy finanse. Metoda bilansu strategicznego polega zatem na kompleksowej analizie oraz ocenie poszczególnych kryteriów funkcjonowania przedsiębiorstwa i umożliwia ocenę wszystkich obszarów jego działalności. W analizie może być uwzględnionych nawet kilkaset czynników, zwykle pogrupowanych w kilku obszarach funkcjonalnych (np. marketing, produkcja, finanse, zasoby ludzkie oraz technika i technologia).
Bilans strategiczny może w szczególności obejmować obszary strategiczne determinujące system zarządzania, takie jak:
- ogólne relacje z otoczeniem,
- technika, technologia i organizacja produkcji,
- strategia rozwoju produktu,
- strategia dystrybucji wyrobów,
- strategia promocji i reklamy,
- strategia cen, planowanie,
- gospodarowanie czynnikiem ludzkim,
- gospodarowanie majątkiem trwałym,
- gospodarka materiałowa,
- wyniki finansowe, koszty, szeroko rozumiany obszar finansów.
Ważnym etapem badania pozycji strategicznej przedsiębiorstwa jest określenie jego wewnętrznego potencjału, zdolności do przetrwania i rozwoju w długim okresie. Profesjonalna analiza wymaga kompleksowych, wielostronnych badań każdej sfery funkcjonowania przed-siębiorstwa, łączenia analiz finansowych, marketingowych i organizacyjnych. Metoda ta polega na badaniu kondycji przedsiębiorstwa w oparciu o zestaw kilkudziesięciu, a często kilkuset czynników. Oceny dokonywane są w praktyce w specjalnym arkuszu. W efekcie każde przedsiębiorstwo otrzymuje ostateczną ocenę, która wyraża jego potencjał strategiczny.
Metoda ta jest jednak bardzo pracochłonna, wymaga dużych nakładów pracy i zwykle wiąże się z zatrudnieniem specjalistów spoza przedsiębiorstwa. Tak szczegółowe bilanse powinny być sporządzane przed podjęciem decyzji o zmianie strategii firmy, w okresach kryzysu lub innych przełomowych momentach.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.