Wpływ COVID-19 na ujęcie leasingu w świetle MSSF 16

Pandemia wywołana wirusem SARS-CoV-2 wywarła wpływ na praktycznie każdą dziedzinę życia. Każdy kraj na swój sposób próbuje walczyć z tym niespotykanym w nowoczesnym świecie zjawiskiem. Rządy wprowadzają ograniczenia, które wpływają negatywnie na kondycję finansową wielu firm. Wśród nich są też, a może przede wszystkim, klienci firm leasingowych, którzy mają obowiązek comiesięcznego spłacania rat. Co gorsza, klienci ci mają obowiązek, ze względu na prowadzoną działalność, raportowania swoich danych finansowych według standardów (MSSF) zatwierdzonych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR).

DiF_34_3.jpg

Z powodu pandemii przedsiębiorstwa stanęły przed trudnym zadaniem, którym jest utrzymanie płynności finansowej. Tegorocznymi wygranymi będą nie ci, którzy wygenerują zysk na koniec roku obrotowego, lecz ci, którzy utrzymają płynność. Jeśli zarządzającym w przedsiębiorstwach zacznie brakować płynności w dłuższym okresie, to może okazać się, że zabraknie środków na uregulowanie bieżących zobowiązań, w tym np. raty leasingowej. Taka sytuacja rodzi oczywiście określone konsekwencje dla właścicieli, jak np. naliczenie karnych odsetek czy nawet wypowiedzenie umowy przez kontrahenta. Przed taką sytuacją stanęli zarządzający firmami przewozowymi, transportowymi czy choćby turystycznymi, gdzie zastój znacząco wpłynął na przepływ środków pieniężnych na rachunkach bankowych.

Na szczęście pojawiły się nowe regulacje rządowe oraz wsparcie ze strony instytucji rządowych takich jak Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Odpowiedzią na te rozwiązania są też zmiany wprowadzone przez RMSR między innymi do MSSF 16. Celem tych zmian (w obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku standardzie dotyczącym umów leasingowych) było przede wszystkim zapewnienie leasingobiorcom rozwiązań praktycznych, które zwalniają leasingobiorcę z oceny, czy ulgi w spłatach czynszu w związku z COVID-19 stanowią modyfikację umowy leasingowej. Leasingobiorca w takim przypadku rozlicza wszelkie zmiany w opłatach leasingowych wynikające z ulgi spłat związanej z COVID-19 w taki sam sposób, jak gdyby zmiana nie była modyfikacją leasingu zgodnie z MSSF 16.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.