Analityka konta kosztów sprzedaży – sztuka dla sztuki czy konieczność?
Skuteczność działań nakierowanych na sprzedaż produktów/usług jest kluczowa dla przetrwania każdego przedsiębiorstwa w obecnych czasach. Udział kosztów sprzedaży w sumie wszystkich ponoszonych kosztów systematycznie rośnie w większości firm. Firmy starają się alokować znaczące budżety na tego typu działania, gdyż od powodzenia działań sprzedażowych zależy funkcjonowanie danej organizacji. Koszty sprzedaży wpływają istotnie na rentowność grup produktów/usług, grup klientów, którym produkty/usługi są sprzedawane, a także regionów czy kanałów (sposobów) sprzedaży.
Aby koszty sprzedaży racjonalnie i efektywnie kształtować i kontrolować, trzeba posiadać wiarygodne informacje o ich wysokości, strukturze i celu poniesienia, co m.in. wymaga odpowiedniego ich rozliczania na specyficzne w danej jednostce „obiekty rozliczeniowe” (produkty/usługi/grupy klientów/obszary geograficzne itp.). Koszty sprzedaży powinny generalnie pozostawać w związku z uzyskanymi przychodami ze sprzedaży, jednak część z kosztów będzie miała charakter zmienny, a część stały.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.