Controlling i Rachunkowość Zarządcza Wydanie 10/2015 - Prognozowanie, planowanie, budżetowanie
Wydanie 10/2015

Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Temat numeru: Prognozowanie, planowanie, budżetowanie

Aby firma mogła sprawnie funkcjonować powinna opierać się na solidnych filarach. Mówi się, że jednym z istotniejszych jest proces budżetowania. Mobilizuje do krótko- i długookresowego planowania, koordynacji działań i współpracy. Jest podstawą kontroli dokonań i odchyleń. Korzyścią tego procesu jest także to, iż ułatwia analizę kosztów tak ex ante, jak i ex post.

Jednakże w tych burzliwych czasach wszystko ulega tak gwałtownym zmianom, że od pracowników wymagana jest duża elastyczność, a w ślad za tym pojawiają się wątpliwości. Przydatność i adekwatność tradycyjnego planowania jest coraz częściej kwestionowana. Dlatego popularność zdobywa koncepcja Beyond Budgeting (przynajmniej wśród tych, którzy do tej pory na budżetowaniu zarywali noce).

Czy w biznesie warto trzymać się starych twardych zasad, czy podążać nieustannie za innowacjami i niestandardowymi procedurami? Budgeting or Beyond Budgeting? Zarządzający firmą muszą zadbać o jej stabilne podstawy. Skłonność do eksperymentowania jest w tej sytuacji ograniczona, ale nie zwalnia to nas, wydawców Controllingu od inspirowania decydentów.

Zanim zatem wszystko pójdzie „na żywioł” trzeba zakasać rękawy i zabrać się do roboty. Zacznijmy od kosztów personalnych. Aktualny fundusz płac to jedna z najpoważniejszych pozycji budżetu, ale rzecz jasna nie jedyna. Kolejnymi są koszty związane z przewidywaną dynamiką rozwoju wynagrodzeń (awanse i podwyżki), premii, wyjazdów służbowych czy szkoleń. Złożoność wewnętrzna tej kategorii kosztów uzasadnia poważne potraktowanie kwestii wsparcia IT, które gwarantuje im niezbędną precyzję planowania, ale również pomaga na bieżąco zarządzać kosztami HR. Pochylamy się nad analizą kosztów sprzedaży, i nad prognozowaniem wielkości sprzedaży. Sporo miejsca poświęcamy także organizacji samego procesu planowania, przepływu informacji, ich źródłom… Ale dość wstępów, zapraszam do lektury.

W tym wydaniu:

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.