Od czego zacząć przygodę z Robotic Process Automation?
W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie tematyką automatyzacji lub robotyzacji procesów biznesowych. Coraz więcej firm przygląda się temu zagadnieniu, zastanawiając się, w jaki sposób mogą wdrożyć technologię przyszłości u siebie oraz jakie korzyści zapewni im innowacyjne podejście do biznesu. Jak rozpocząć wdrażanie nowej technologii, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy doborze procesów i partnerów projektu, o czym warto pamiętać, decydując się na robotyzację?
Czym jest RPA?
Nasze rozważania na temat robotyzacji rozpoczniemy od zdefiniowania, czym tak naprawdę jest RPA, co pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości i uniknąć ewentualnych nieporozumień.
Robotic Process Automation (RPA) to nic innego jak automatyzacja procesów biznesowych za pomocą dedykowanego oprogramowania, czyli tzw. robota software’owego, które naśladuje pracę człowieka wykonywaną na komputerze.
Użycie technologii RPA nie wymaga zmian w stosowanych dotychczas systemach transakcyjnych, nie powinno również wpływać na modyfikację istniejącego procesu biznesowego.
Rozwiązania oparte na RPA stosuje się przede wszystkim do obsługi powtarzalnych, wysoko wolumenowych operacji, dobrze udokumentowanych i mających niewielką liczbę wyjątków. Na takich procesach skupia się uwagę, szukając potencjalnych kandydatów do robotyzacji.
Wdrożenie robotów do obsługi procesów biznesowych podyktowane jest nie tylko szukaniem oszczędności. Innym, równie ważnym powodem, jest chociażby chęć uwolnienia ludzi od wykonywania powtarzalnych, często bardzo monotonnych działań i skupienie ich uwagi na procesach wymagających podejmowania decyzji opartych na ich wiedzy i doświadczeniu. Ponadto ludzie mogą być oddelegowani do obsługi wyjątków i nadzoru nad robotami.
Dla organizacji rozpoczynających przygodę z szeroko pojętą automatyzacją RPA jest pierwszym przystankiem na drodze do inteligentnej automatyzacji wykorzystującej uczenie maszynowe (Machine Learning) czy sztuczną inteligencję (Artificial Intelligence), które można wytrenować do podejmowania właściwych, biznesowo uzasadnionych decyzji.
Nowy trend czy tymczasowa moda?
Ostatnie lata to zwiększone zainteresowanie technologią Robotic Process Automation. Przedsiębiorstwa zaczęły skupiać swoją uwagę na nowym rozwiązaniu, pozwalającym generować oszczędności i przesuwać pracowników do bardziej wymagających zadań. Firmy dostrzegły pierwsze korzyści oferowane przez roboty i uruchomiły proces ich wdrażania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.