Analiza danych z wykorzystaniem tabeli przestawnej

Tabele przestawne są jednym z wygodniejszych sposobów na analizę dużej ilości danych w Excelu. Mają bardzo wiele funkcjonalności i choć napisano na ich temat wiele opracowań – a każdy, kto korzysta z Excela, potrafi je wstawić i wykonać na nich podstawowe operacje – to warto rozszerzać swoją wiedzę o nich, ponieważ dzięki temu może się okazać, że te „zwykłe” tabele przestawne przydadzą się częściej i podniosą jakość naszych raportów.

INFO_19_6.jpg

Jak wiadomo, tabela przestawna umożliwia agregację dużej ilości danych w wybranych wariantach.

Dzięki niej można bez wysiłku:

  • podsumować wartości w wybranej grupie danych, czyli zbudować klasyczną tabelę przestawną, która pokaże sumę z wybranych danych,
  • zestawić ze sobą dane w dowolnej konfiguracji (np. porównać grupy towarowe w podziale na sprzedawców czy rejony),
  • zliczyć liczbę wystąpień rekordów wybranych elementów (np. żeby dowiedzieć się, ile razy w zestawieniu wystąpił konkretny element),
  • wstawić dodatkowe obliczenia (np. udział procentowy, odchylenie, średnią i inne),
  • sprawdzić, jakie w ogóle rekordy pojawiły się w posiadanych danych, żeby na ich podstawie zbudować np. listy rozwijane.

Dodatkowo można wykorzystać tabelę przestawną do najróżniejszych analiz, w tym do zbudowania tzw. dashboardów, które będą dynamicznie zmieniać prezentowane informacje w zależności od potrzeb zarządczych. Do tych zestawień można także dołączyć wykres zbudowany na podstawie tabeli przestawnej, dzięki czemu dane prezentowane na nim będą się zmieniać wraz ze zmianą filtrów w tabeli.

Analiza danych księgowych w tabeli przestawnej

Dane księgowe zazwyczaj zawierają bardzo dużą liczbę rekordów danych. Wyciągi z kont, pozycje z faktur, informacja o obiektach kontrolingowych (w SAP są to np. MPK, czyli miejsca powstawania kosztów albo zlecenia kontrolingowe), które dzielą dane księgowe na dodatkowe kategorie, według których zwykle przygotowuje się analizy zarządcze. Robienie analiz na takich dużych eksportach danych byłoby trudne, gdyby nie tabela przestawna.

Wstawianie tabeli przestawnej

W poniższym przykładzie dane dotyczące kosztów reprezentacji i reklamy zostały wklejone do arkusza o nazwie „Dane z SAP” (Rysunek 1). Aby wstawić tabelę przestawną, wystarczy zaznaczyć cały obszar z danymi i z menu Wstawianie wybieramy: Tabela przestawna.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.