Outsourcing usług oraz centra usług wspólnych dla wybranych procesów finansowych
Żyjemy w czasach, w których innowacja jest kluczem do rozwoju. Każdego dnia jesteśmy bombardowani tysiącem informacji. W całej rzece wiadomości trzymanie ręki na pulsie zmian oraz bycie ich orędownikiem i entuzjastą jest absolutnym must have. Bycie innowatorem własnej branży jest wymagające dla kadry zarządzającej, a dodatkowo każda firma ma ogromną liczbę procesów wewnętrznych, które dla klienta końcowego mają małe lub znikome znaczenie. Właśnie z tych podstawowych powodów przedsiębiorcy powinni się zastanowić nad wyprowadzeniem części procesów poza firmę, tak żeby specjaliści w danym obszarze przejęli część odpowiedzialności i specjalizacji w zakresie innowacji obszarów pobocznych działalności firmy.
Mowa tutaj o outsourcingu. Znaczenie i zasięg tego procesu rozwija się dynamicznie od lat 80. ubiegłego stulecia, ale w niektórych branżach procesy outsourcingowe istnieją od bardzo dawna. Do dzisiaj największą częścią usług dla biznesu prowadzonych poza firmą są takie usługi, jak: administracja funkcji kadrowych, szkolenia, administracja systemów informatycznych, finanse i rachunkowość, audyt wewnętrzny, podatki, zarządzanie środkami trwałymi, zaopatrzenie, zarządzanie wydrukiem i dokumentami, obsługa klienta.
W ostatnich latach procesy specjalizacyjne i dynamiczna zmienność środowiska, w którym działamy, spowodowały skokowy rozwój rynku dla firm outsourcingowych na świecie. Globalizacja i offshoring przeniosły wiele procesów wewnętrznych poza macierzyste jednostki. Firmy o zasięgu globalnym i międzynarodowym czerpią znaczne korzyści z arbitrażu kosztowego, na który pozwalają im centra usług wspólnych powstające w krajach o niższym poziomie zamożności niż rynki macierzyste. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przed polskimi firmami usługowymi rysują się wspaniałe perspektywy na najbliższe dziesięciolecia.
Outsourcing procesów w firmie – dlaczego warto?
Outsourcing możemy podzielić na pełny i selektywny. Pełny przenosi cały dział lub proces poza firmę, selektywny zajmuje się tylko określonym wycinkiem z procesu głównego. Outsourcing zawsze jest tańszy niż tworzenie specjalistycznych działów we własnej organizacji. Czasem wydaje się, że koszt ten może być przy pewnych projektach porównywalny, ale zazwyczaj zarządzający nie w pełni kalkulują koszty i przychody alternatywne z zastosowania procesów outsourcingu w przedsiębiorstwie. Wybierając kontrahenta, nie możemy myśleć o samej cenie usługi, powinniśmy brać pod uwagę także inne potencjalne korzyści.
Przy zawieraniu umów na tego rodzaju obsługę z góry wiemy, jakie koszty po naszej stronie wygeneruje współpraca, czyli jakaś część kosztów w pewnym zakresie uzyskuje swoją prawdopodobnie stałą cenę, odporną na zmienność warunków rynkowych. Dodatkowym atutem jest wiedza z zakresu wykonywanej pracy po stronie zleceniobiorcy. Wiemy zatem dokładnie, jakie poniesiemy koszty na proces wspomagający, i dzięki temu możemy próbować je ograniczyć.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.