Outsourcing usług oraz centra usług wspólnych dla wybranych procesów finansowych

Żyjemy w czasach, w których innowacja jest kluczem do rozwoju. Każdego dnia jesteśmy bombardowani tysiącem informacji. W całej rzece wiadomości trzymanie ręki na pulsie zmian oraz bycie ich orędownikiem i entuzjastą jest absolutnym must have. Bycie innowatorem własnej branży jest wymagające dla kadry zarządzającej, a dodatkowo każda firma ma ogromną liczbę procesów wewnętrznych, które dla klienta końcowego mają małe lub znikome znaczenie. Właśnie z tych podstawowych powodów przedsiębiorcy powinni się zastanowić nad wyprowadzeniem części procesów poza firmę, tak żeby specjaliści w danym obszarze przejęli część odpowiedzialności i specjalizacji w zakresie innowacji obszarów pobocznych działalności firmy.

Mowa tutaj o outsourcingu. Znaczenie i zasięg tego procesu rozwija się dynamicznie od lat 80. ubiegłego stulecia, ale w niektórych branżach procesy outsourcingowe istnieją od bardzo dawna. Do dzisiaj największą częścią usług dla biznesu prowadzonych poza firmą są takie usługi, jak: administracja funkcji kadrowych, szkolenia, administracja systemów informatycznych, finanse i rachunkowość, audyt wewnętrzny, podatki, zarządzanie środkami trwałymi, zaopatrzenie, zarządzanie wydrukiem i dokumentami, obsługa klienta.

W ostatnich latach procesy specjalizacyjne i dynamiczna zmienność środowiska, w którym działamy, spowodowały skokowy rozwój rynku dla firm outsourcingowych na świecie. Globalizacja i offshoring przeniosły wiele procesów wewnętrznych poza macierzyste jednostki. Firmy o zasięgu globalnym i międzynarodowym czerpią znaczne korzyści z arbitrażu kosztowego, na który pozwalają im centra usług wspólnych powstające w krajach o niższym poziomie zamożności niż rynki macierzyste. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przed polskimi firmami usługowymi rysują się wspaniałe perspektywy na najbliższe dziesięciolecia.

Outsourcing procesów w firmie – dlaczego warto?

 

Outsourcing możemy podzielić na pełny i selektywny. Pełny przenosi cały dział lub proces poza firmę, selektywny zajmuje się tylko określonym wycinkiem z procesu głównego. Outsourcing zawsze jest tańszy niż tworzenie specjalistycznych działów we własnej organizacji. Czasem wydaje się, że koszt ten może być przy pewnych projektach porównywalny, ale zazwyczaj zarządzający nie w pełni kalkulują koszty i przychody alternatywne z zastosowania procesów outsourcingu w przedsiębiorstwie. Wybierając kontrahenta, nie możemy myśleć o samej cenie usługi, powinniśmy brać pod uwagę także inne potencjalne korzyści.

Przy zawieraniu umów na tego rodzaju obsługę z góry wiemy, jakie koszty po naszej stronie wygeneruje współpraca, czyli jakaś część kosztów w pewnym zakresie uzyskuje swoją prawdopodobnie stałą cenę, odporną na zmienność warunków rynkowych. Dodatkowym atutem jest wiedza z zakresu wykonywanej pracy po stronie zleceniobiorcy. Wiemy zatem dokładnie, jakie poniesiemy koszty na proces wspomagający, i dzięki temu możemy próbować je ograniczyć.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.