Pięć cech optymalnego dashboardu
Dashboard jest wizualizacją najważniejszych informacji w celu osiągnięcia jednego lub więcej celów. Jest skonsolidowany i umieszczony na jednej stronie, aby informacja została dostrzeżona jednym spojrzeniem. Jedynym celem dashboardu jest czysta i precyzyjna komunikacja z użytkownikiem. Jednak wiele wizualizacji ponosi porażkę, ponieważ łatwo jest tworzyć zabałaganione i niejasne dashboardy.
Pierwszym krokiem, od którego powinniśmy zacząć tworzenie dashboardu, jest odpowiedź na pytanie, jaki jest cel pokazania twoich danych. Warto rozpoznać również potrzeby odbiorcy i odpowiedzieć na nie, używając możliwości aplikacji Tableau. Podczas projektowania raportu warto dodać wszystkie niezbędne informacje oraz kontekst, nie zapominając przy tym o minimalizmie, który powinien być naszym przewodnikiem podczas budowy raportu.
Wartością dodaną dashboardu jest możliwość analizowania danych jednocześnie na kilku wizualizacjach, dzięki czemu uzyskujemy kontekst, który pozwala o wiele szybciej wyciągać wnioski, niż kiedy analizujemy dane w postaci tabel tekstowych lub wykresów, często umieszczonych na oddzielnych arkuszach. W Tableau w szybki sposób możemy dodawać filtry, parametry, tworzyć szybkie kalkulacje i drillować dane poprzez hierarchizowanie zmiennych tak, aby uzyskać szczegółowe informacje nawet do poziomu pojedynczego zamówienia.
Poniżej omówiono pięć podstawowych cech dashboardu, o których powinniśmy pamiętać podczas ich tworzenia.
Spójność
Jeśli wszystkie istotne wymiary i miary umieścimy na dashboardzie, dzieje się coś niezwykłego. Taka wizualizacja jest efektywna, wygodna i pokazuje kompletny obraz z natychmiastową możliwością zajrzenia do środka. Jeśli dashboard lub jego elementy musimy przesuwać, wtedy odczyt danych jest fragmentaryczny, a nasza pamięć nie ma już natychmiastowego dostępu do wszystkich danych. Jeśli nie możemy zmieścić wszystkich informacji na jednym dashboardzie, warto jest zbudować więcej niż jeden widok. Możemy zbudować np. widok ogólny, a następnie szczegółowe widoki w przekroju klienta czy regionu, a następnie za pomocą akcji na dashboardzie możemy dać użytkownikowi możliwość przejścia na widok szczegółowy w konkretnym przekroju. Dzięki temu zachowujemy ścieżkę analizy od ogółu do szczegółu (Rysunek 1).
Minimalizm
Dobrze zaprojektowany dashboard komunikuje treść w przejrzysty sposób, bez dekoncentracji. Zbyt duża różnorodność typów wizualizacji może powodować, że użytkownik gubi się w natłoku kształtów i kolorów i nie widzi od razu najważniejszych informacji, które są zawarte w dashboardzie. Czasem warto wykorzystać kombinację zwykłych wykresów typu słupkowego i liniowego, aby uzyskać optymalny efekt.
Bardzo ważny jest też oszczędny dobór kolorów. Informacje najważniejsze powinny być podkreślone bardziej jaskrawymi barwami, pozostałe powinny być raczej tłem, niezwracającym uwagi. Warto również użyć podobnych palet kolorów na dashboardzie, chyba że różne palety są istotne z punktu widzenia informacji.
Dashboardy nie powinny również pokazywać informacji bardziej szczegółowych ani dokładnych niż to potrzebne. Najważniejsza informacja powinna być natychmiast widoczna, a szczegóły dostępne tylko wtedy, kiedy użytkownik zdecyduje wejść w nie głębiej (Rysunek 2).
1. Kontekst
Miary bez kontekstu znaczą bardzo niewiele. Do czego porównujemy wyniki? Czy jest dobrze, czy źle? I jak bardzo dobrze albo źle. Lepiej niż przedtem? Kontekst opowiada historię i inspiruje akcję.
Podobnie jak w kokpicie samolotu, na dashboardzie biznesowym wszystkie dane i KPI musimy porównać do innych danych. Na tym polega kontekst informacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 30% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.