Lista rozwijana zależna

Lista rozwijana to jedno z tych narzędzi w MS Excel, które jest proste w użyciu i bardzo powszechne. Jak się jednak okazuje, nie zawsze zwykła lista rozwijana jest narzędziem optymalnym dla użytkownika. Przykładowo: czy lista zawierająca 200 opcji do wyboru jest wygodna do pracy z punktu widzenia użytkownika? Najprawdopodobniej nie. Są sytuacje, gdy trzeba na takiej liście pracować, ale są też opcje pozwalające ułatwić sobie życie i stworzyć tzw. listę rozwijaną zależną i właśnie niej jest poświęcony niniejszy artykuł.

AdobeStock_627914148.jpg

Lista rozwijana zależna – przykład z życia

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Pracujemy na pliku z danymi osobowymi. Zaczyna się budżet. Musimy dla każdego z 1000 pracowników wybrać stanowisko, jakie zajmuje w naszej firmie. Mamy gotową listę stanowisk i by uniknąć literówek, chcemy stworzyć listę rozwijaną, z której użytkownik wybiera nazwę dla danego pracownika. Brzmi dobrze do tego momentu. Problem w tym, że nasza lista ma ponad 200 rekordów. To znaczy, że chcąc wybrać nazwę stanowiska dla każdego z 1000 pracowników, będziemy musieli przewijać listę rozwijaną zawierającą ponad 200 opcji w poszukiwaniu tej właściwej. To z pewnością nie jest optymalne ani oczekiwane rozwiązanie. A gdyby dało się taką listę zawęzić do maks. kilkunastu pozycji? Można to zrobić, choć wymaga to trochę pracy i znajomości kilku formuł.

Lista rozwijana zależna – zestaw danych

Zerknijmy na wycinek z zestawu danych, na którym będziemy pracować. Na Rysunku 1 widzimy tabelę zawierającą listę działów głównych oraz stanowisk, jakie podlegają pod każdy dział. W pierwszym kroku stworzymy listę zawierającą unikalne wartości z kolumny „dział główny”. Następnie w pierwszym żółtym polu stworzymy listę rozwijaną z nazwami działów. W ostatnim i najważniejszym kroku stworzymy zależną listę rozwijaną pod polem „Stanowisko”, dzięki czemu, wybierając np. dział „Growth”, ujrzymy tylko nazwy stanowisk przypisanego do tego działu. Zaczynamy!

Lista rozwijana zależna – pierwsze kroki

Zanim przejdziemy do sedna zadania, wykorzystamy funkcję usuwania duplikatów do stworzenia listy unikalnych wartości z kolumny „Dział główny”. W tym celu kopiujemy wartości z kolumny „Dział główny”, wklejamy w dowolnym miejscu po prawej stronie arkusza, a następnie przechodzimy do zakładki „Data” oraz „Data Tools” i wybieramy opcję „Remove duplicates” (Rysunek 2).

Osiągnęliśmy pierwszy cel, a mianowicie listę z zaledwie trzema rekordami. Mamy do wyboru dział Finance&Strategy, Growth oraz People&Culture. Następnie przechodzimy do pola E3 i tworzymy pierwszą listę rozwijaną. Wykonujemy następujące kroki:

  1. Klikamy w komórkę E3.
  2. Przechodzimy do zakładki „Data”.
  3. Sekcja „Data tools” -> Data validation.
  4. Wybieramy opcję „List”, a następnie zakres.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.