Zielone przedsiębiorstwa i zielony controlling – przepis na sukces
Żyjemy w czasach dynamicznych zmian. Rok 2020 na długo zostanie zapamiętany jako rok pandemii koronawirusa. Rok szybkich zmian w relacjach, dystansie społecznym, pracy na odległość. Rok pustych ulic i pustej komunikacji miejskiej. Jednocześnie też rok dużego spadku PKB, znaczącego zmniejszenia ruchu lotniczego, rok, kiedy od nowa odkrywamy lokalność. Wiele osób pierwszy raz od wielu lat odwiedziło polskie morze i z zaskoczeniem odkryło, że jest może i chłodniejsze niż Morze Czarne, ale równie relaksujące.
Wszystkie te zmiany pozwoliły odetchnąć matce naturze. Kiedy trwał jeszcze globalny lockdown notowaliśmy spadek emisji dwutlenku węgla. Świat powoli podnosi się z pandemii, a wraz z nim wracamy do starych nawyków. Ostatnie doniesienia na temat topnienia lodowców Grenlandii są kolejnym dowodem na to, że globalne ocieplenie jest faktem. Wyspa wykazuje skalę ocieplenia i topnienia pokrywy lodowej oparte na najgorszym możliwym scenariuszu, czyli już teraz musimy planować nowe scenariusze i działać znacząco szybciej. Rodzi to pytanie, jak jako przedsiębiorstwa możemy przeciwdziałać zmianom, które mogą być dotkliwsze niż kryzys spowodowany koronawirusem? Jak zadowolić wszystkie strony, klientów, zarządy i akcjonariuszy? Jak zbilansować dbałość o naturę i dbałość o wyniki?
Istota controllingu ekologicznego
Controlling ekologiczny to taki system planowania, raportowania i zarządzania, który pozwala na danym etapie rozwoju uzyskać jak najlepsze korzyści ekonomiczne i społeczne. Jego celem jest osiągnięcie optymalnej koegzystencji pomiędzy przedsiębiorstwem a środowiskiem naturalnym. Ze względu na zmiany klimatu staje się on jednym z najnowszych trendów w controllingu i zdaje się, że „zielonej fali” już nic nie powstrzyma. Wszystkie firmy muszą zacząć myśleć o jak najszybszej adaptacji polityk zrównoważonego rozwoju. Współcześnie przedsiębiorcy muszą zacząć patrzeć oczami swoich klientów, a ich wrażliwość ekologiczna rośnie każdego dnia. Konsumenci i klienci, jako koło napędowe każdego biznesu, coraz wnikliwiej sprawdzają zaangażowanie producentów w zielony rozwój. Wśród społeczeństwa rośnie świadomość ekologiczna, co stwarza presję zewnętrzną i wewnętrzną. Nie tylko klienci, ale też menedżerowie, właściciele, akcjonariusze chcą, aby firmy w swojej codziennej pracy myślały w sposób zrównoważony.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.