Wdrożenie i funkcjonowanie Systemu Zarządzania Ryzykiem w aspekcie kosztowym
Wdrażanie ich wynika czasami z konieczności, gdyż wymagają tego przepisy prawa (np. HACCP) lub klienci (np. TS 16494, ISO 9001), a czasami z chęci zapanowania nad procesami i pracownikami. Bez względu na przyczynę, jaka przyświeca wdrażaniu rozwiązań systemowych, warto podkreślić, że osiąganym efektem jest powtarzalność i przewidywalność działań, a to jest nieocenionym elementem wpływającym na komfort pracy najwyższego kierownictwa oraz, co ważne, klientów i dostawców współpracujących z przedsiębiorstwem.
Ustanowienie zasad i reguł postępowania w organizacji jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia harmonii pracy, poczucia bezpieczeństwa wśród pracowników i wysokiego prawdopodobieństwa osiągnięcia celów biznesowych. Aby było tak łatwo jak napisałam, konieczne jest, aby przyjęte rozwiązania były ocenione pod względem zagrożeń, jakie noszą „w sobie” i jakie mogą powodować w innych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Przykład, z którym ostatnio spotkałam się w jednym z polskich przedsiębiorstw: jednoosobowe podejmowanie decyzji w zakresie zaopatrywania produkcji w materiały i surowce. Z jednej strony daje to szybkość decyzyjną i dobre relacje z dostawcami, a z drugiej – brak nadzoru nad finansami przez kierownictwo. Co jest bardziej korzystne w tej sytuacji? Wydłużenie procesu i zwiększenie kontroli nad przebiegiem procesu czy oczekiwanie aż rzeczony pan narazi firmę na straty finansowe?
Analiza zagrożeń dla każdego procesu odbywa się często intuicyjne lub w sytuacji zmaterializowania się sytuacji kryzysowej. Odnosząc się do wcześniej wspomnianych aspektów pracy menedżerów, takie działania nie przyczyniają się komfortu ich pracy. Warto więc zastanowić się nad wdrożeniem rozwiązania kompleksowego, dającego możliwość wcześniejszego rozpoznania zagrożeń i podjęcia stosowanych działań zapobiegawczych. Takimm narzędziem może być system zarządzania ryzykiem ERM (ang. Enterprise Riskm Management).
Zarządzanie ryzykiem definiowane jest przez różne organizacje, standardy oraz autorytety. Nie ma jednej. Wszystko zależy od przyjętego przez przedsiębiorstwo modelu:
- AS/NZS 4360: kultura zarządcza, procesy i struktury, które mają zwiększać szanse osiągnięcia korzyści przez organizację i zmniejszać ryzyko porażki lub negatywnych zdarzeń. Na proces zarządzania ryzykiem składają się ustalanie kontekstu biznesowego, identyfikacja ryzyk, ich analiza i ocena, postępowanie wobec nich oraz monitorowanie i komunikowanie ryzyk wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
- AIRMIC Risk Management Standard: centralny element zarządzania strategicznego organizacją, polegający na metodycznym rozwiązywaniu problemów związanych z ryzykiem, tak aby zmaksymalizować trwałe korzyści z działalności organizacji.
- ISO / IEC Guide 73: skoordynowane działania służące kierowaniu i koordynowaniu funkcjonowania organizacji przez pryzmat ryzyka.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.