Sprawozdawczość jako źródło systemu informacyjnego w firmie
System informacyjny w firmie ma za zadanie gromadzić, przetwarzać, tworzyć i raportować informacje użyteczne w zarządzaniu firmą. To od jakości informacji zależą firmowe decyzje. Warunkiem sprawnego działania firmowego systemu informacyjnego jest stworzenie odpowiednich procedur pozyskiwania, selekcji i ewidencji informacji, pochodzących z różnych źródeł. Jaką rolę odgrywa sprawozdawczość w systemie informacyjnym w firmie?
System informacyjny to układ wzajemnie powiązanych ze sobą elementów: otoczenia systemu, wejścia, wyjścia, samego systemu będącego zespołem komponentów, układu kontrolnego oraz związanego z nim sprzężenia zwrotnego. System ten gromadzi, przetwarza, tworzy i raportuje informacje użyteczne w zarządzaniu firmą. Wyznacznikiem przepływu danej informacji w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa jest tylko i wyłącznie jej użyteczność decyzyjna i przydatność w sterowaniu wynikami. Na jakość i efektywność systemu informacyjnego wpływają: selekcja informacji pochodzących z zewnętrznych i wewnętrznych źródeł oraz ocena ich przydatności, procedury i sprawność ich przetwarzania, synchronizacja działań w zakresie przepływu informacji1. System informacyjny stanowiący wyróżniony przestrzennie i uporządkowany czasowo zbiór informacji, nadawców i odbiorców informacji, kanałów informacyjnych oraz technicznych środków przesyłania i przetwarzania informacji powinien dawać możliwości decyzyjne odbiorcom informacji na każdym szczeblu zarządzania2. System informacyjny powinien charakteryzować się stałym dopływem informacji, które cechuje3:
- prawdziwość i dokładność,
- dostępność i aktualność,
- istotność,
- zupełność,
- określona częstotliwość pozyskiwania,
- przewidywany, projektowany horyzont czasowy,
- przejrzystość i użyteczność w podejmowaniu określonego typu decyzji menedżerskich.
System informacyjny spełnia w organizacji trzy podstawowe zadania4:
- zapewnia sprawne przesyłanie informacji,
- przechowuje informacje,
- przetwarza informacje dla celów zarządzania.
Proces tworzenia systemu informacyjnego może obejmować następujące etapy5:
- zorganizowanie zespołu projektowego (dobór wykonawców oraz określenie sposobów pracy),
- określenie celów przedsiębiorstwa i zespołu projektowego,
- analizę potrzeb informacyjnych organizacji,
- ustalenie zadań zespołu projektowego i opracowanie harmonogramu,
- analizę dotychczasowych procedur przetwarzania (diagnoza i ocena aktualnych rozwiązań w zakresie organizacji procesów informacyjnych),
- określenie szczegółowych celów nowego systemu informacyjnego,
- projektowanie usprawnionego systemu informacyjnego (opracowanie ogólnego modelu organizacji procesów informacyjnych, uwzględniającego wymagania technologii informatycznej),
- ocenę i dobór środków technicznych na użytek nowego systemu,
- opracowanie szczegółowej dokumentacji procedur działania systemu,
- wdrożenie nowego systemu.
Dobre dane – dobre decyzje
Od jakości informacji wejściowych zależą firmowe decyzje (rysunek 1). Opracowanie systemu informacyjnego powinno poprzedzać określenie zakresu informacji oraz metod ich przetwarzania i sposobów wykorzystywania. Na rysunku 2 przedstawiono analizę porównawczą hierarchii dostępności i szczegółowości informacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 49% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.