Skuteczny controlling – jak zarządzać centrami kosztów i zysków, aby controlling w firmie był efektywny
W strategiach wielu przedsiębiorstw duży nacisk kładzie się na zagadnienia wzrostu i rozwoju. Jednak zwiększanie skali działania, oferowanie szerokiej gamy produktów oraz funkcjonowanie na wielu rynkach sprawia, że tradycyjny system rachunkowości staje się coraz mniej przydatny do podejmowania decyzji managerskich.
Można wyobrazić sobie sytuację, w której znajduje się np. zarządzający przedsiębiorstwem oferującym swoim klientom w trzech ośrodkach wczasowych usługi gastronomiczne, noclegowe i rehabilitacyjne. Dysponując wyłącznie dokładnie sporządzonym, zbadanym przez rewidenta sprawozdaniem finansowym, i tak nie będzie w stanie wskazać, która z lokalizacji przynosi największe zyski, gdzie zarabia się najwięcej na gastronomii, a gdzie na noclegach. W podobnej sytuacji znajdować się będzie zarządzający salonem samochodowym. Ustalenie na podstawie zwykłego sprawozdania finansowego zysków, które przynoszą z osobna: sprzedaż samochodów nowych, sprzedaż samochodów używanych, sprzedaż części zamiennych i akcesoriów oraz usługi serwisowe, jest praktycznie niemożliwe. Dodatkowo uwzględnić należy fakt, że poszczególne usługi są ze sobą powiązane: serwis pobiera części z magazynu, a samochód używany przed sprzedażą zapewne zostanie umyty. Czynności tej raczej nie wykonają pracownicy działu sprzedaży samochodów używanych, ale funkcjonującej, np. w ramach działu serwisu, myjni. Samochód sprzedany zostanie z zyskiem, tylko kto i w jakim stopniu go wypracował?
Wspomniane zagadnienia dobrze ilustrują problem, z którym na co dzień styka się większość zarządzających: tradycyjna rachunkowość finansowa może być wykorzystana przede wszystkim do informowania o kondycji przedsiębiorstwa jako całości, do podejmowania decyzji zarządczych potrzebny jest dodatkowy system sprawozdawczości wewnętrznej, utożsamiany przede wszystkim z controllingiem i rachunkowością zarządczą. To dzięki niemu m.in. oceniać można zasadność podejmowania określonych działań naprawczych, ustalać sposób przyznawania premii, a budżet marketingowy rozdysponowywać do obszarów tworzących największe zyski.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.