Przemysł 4.0 – wyzwanie dla kontroli zarządzania
Koncepcja Przemysłu 4.0 zaprezentowana po raz pierwszy w 2011 roku w Hanowerze staje się rzeczywistością. Proces transformacji cyfrowej postępuje, zwłaszcza w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i krajach azjatyckich. Przedsiębiorstwa będą się musiały przestawić na nowy sposób funkcjonowania, nie tylko w dziedzinie produkcji, ale także w obszarze zarządzania.
Co dla przedsiębiorstw oznacza Przemysł 4.0?
Istotnym elementem definicji Przemysłu 4.0, czyli tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, jest spojrzenie na sposób produkcji. W przeciwieństwie do trzech poprzednich rewolucji przemysłowych (wynalezienie maszyny parowej, wykorzystanie energii elektrycznej i automatyzacja procesów produkcji), celem Przemysłu 4.0 nie jest dalsze zwiększanie możliwości produkcji wielkoseryjnej. Chodzi raczej o elastyczność, produkowanie mniejszych ilości, a nawet o wytwarzanie produktów niestandardowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta, przy jednoczesnym zachowaniu kosztów produkcji. Jest to tzw. indywidualizacja masowa (mass-customization).
Jednym z kluczowych słów w tej definicji jest koszt. Pojawia się zatem zasadnicze pytanie: Jak obliczać koszty? Co zrobić, aby upewnić się, czy kryterium zachowania poziomu kosztów zostało spełnione? Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale oczywista. Jaką metodologię należy stosować do obliczania kosztów w bardzo dynamicznym środowisku, w którym działają przedsiębiorstwa wdrażające zasady Przemysłu 4.0?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.