Odpowiedzialność biura rachunkowego
Każda firma na pewnym etapie rozwoju staje przed decyzją, czy skorzystać z usług zewnętrznej profesjonalnej firmy księgowej, czy zatrudnić księgową/ego. Większość przedsiębiorstw decyduje się ostatecznie na powierzenie prowadzenia księgowości firmie zewnętrznej. Jak w takim przypadku przedstawiają się zasady odpowiedzialności biura rachunkowego? Za co faktycznie odpowiada biuro wobec swojego klienta? Na ile istotne są zapisy zawartej z biurem rachunkowym umowy? Czy forma prawna, w jakiej działa wybrane biuro rachunkowe, ma znaczenie z punktu widzenia jego odpowiedzialności? Na te oraz kilka innych pytań postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
1. Outsourcing usług księgowych – umowa z biurem rachunkowym i jego odpowiedzialność cywilnoprawna
Zawierając umowę z zewnętrznym biurem rachunkowym, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Po pierwsze, kim jest nasz kontrahent i czy biuro rachunkowe ma polisę OC. Po drugie, co dokładnie będzie przedmiotem świadczonych usług. Po trzecie, należy pamiętać, że umowa z biurem rachunkowym nie jest umową rezultatu (jak np. umowa o dzieło), ale umową starannego działania. Wreszcie, po czwarte, fakt powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych podmiotowi trzeciemu (tutaj biuru rachunkowemu), nie zwalnia przedsiębiorcy z odpowiedzialności za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, ale o tym w dalszej części artykułu.
Kto może wykonywać działalność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych?
Od 2014 roku zawód księgowego jest ustawowo uwolniony. Warto zatem dokładnie zweryfikować biuro rachunkowe i jego doświadczenie. Założenie biura rachunkowego nie wymaga już bowiem posiadania konkretnego wykształcenia, doświadczenia zawodowego ani certyfikatu Ministerstwa Finansów. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami (vide art. 76a ust. 3 Ustawy o rachunkowości – „uor”) do założenia biura rachunkowego nie są wymagane w zasadzie żadne szczególne kompetencje. Działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych może prowadzić dosłownie każdy przedsiębiorca – a zatem nawet taki, który nie miał dotąd żadnego doświadczenia w tego typu pracy. Jedyne warunki, jakie należy spełnić, to te, że czynności z tego zakresu mają być wykonywane przez osoby, które mają pełną zdolność do czynności prawnych (tj. pełnoletnie i nieubezwłasnowolnione) oraz nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości (vide art. 76a ust.3 uor). Z uwagi na powyższe zmiany w przepisach, sprawdźmy koniecznie kontrahenta, jego doświadczenie i przede wszystkim doświadczenie osób, które będą faktycznie wykonywały dla nas usługi, zanim zdecydujemy się na współpracę.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.