Model Greinera jako narzędzie identyfikacji i przezwyciężania trudności na ścieżce wzrostu przedsiębiorstwa
Zdarza się, że nawet doświadczeni menadżerowie i konsultanci nie dostrzegają wielu wskazówek, które mogą służyć przyszłemu wzrostowi przedsiębiorstwa, płynących z wnętrza organizacji i wynikających ze zmieniającego się etapu rozwoju firmy. Taka niezdolność do zrozumienia problemów wzrostu organizacji może prowadzić do „ugrzęźnięcia” firmy w jej aktualnym stadium rozwoju lub nawet spowodować jej porażkę rynkową, niezależnie od szans stwarzanych przez otoczenie zewnętrzne. Jednym z narzędzi wspomagających identyfikację etapu rozwoju firmy oraz związanych z nim trudności jest model Greinera.
Niewielka firma informatyczna wybiera zbyt sformalizowaną strukturę i skomplikowane procedury działania, nieodpowiednie do jej młodego wieku i niewielkich rozmiarów. W rezultacie zatraca entuzjazm, wpada w szpony własnej biurokracji i w końcu upada.
Duża firma produkcyjna, o ustabilizowanej pozycji rynkowej, dyscyplinuje kreatywnego menadżera, którego obarcza winą za bieżące problemy z realizacją zadań operacyjnych. Ścisłe procedury kontroli i realizacji zadań powstrzymują prace nad nowymi produktami i ekspansję firmy. W efekcie wielu młodych menadżerów odchodzi, a zyski firmy zaczynają spadać.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.