Model controllingu wartości przedsiębiorstwa z perspektywy właścicieli
W pierwszej części artykułu, opublikowanej w numerze 09/2020, pokazane zostało, że sama wycena wartości przedsiębiorstwa jest ważna, ale nie pozwala na ocenę poszczególnych obszarów i osób za nie odpowiedzialnych. Jak więc rozliczać i motywować z poziomu właściciela?
Algorytm wzrostu wartości przedsiębiorstwa łączy 6 czynników odpowiedzialnych za wartość biznesu:
( 1 ) stopa wzrostu sprzedaży z wykorzystaniem wewnętrznych źródeł finansowania (SGR),
( 2 ) marża zysku z działalności operacyjnej, powiększonego o amortyzację (marża EBITDA),
( 3 ) efektywna stopa opodatkowania podatkiem dochodowym (ETR),
( 4 ) inwestycje w kapitał obrotowy netto (NWC),
( 5 ) inwestycje w aktywa trwałe (NPV),
( 6 ) średnioważony koszt kapitału finansującego przedsiębiorstwo (WACC).
Wzrost powstaje z nadwyżki pomiędzy zyskiem osiągniętym a zyskiem oczekiwanym przez inwestorów kapitału, co można również określić nadwyżką zwrotu z inwestowanego kapitału ponad koszt pozyskania kapitału. Na przykładzie danych spółki PKN Orlen za okres 2009-2019 poniżej przedstawiony jest model analizy działań zarządu wpływających na wartość przedsiębiorstwa i docelowo zwrot z inwestycji właścicieli.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.