Controlling w HR – przegląd wybranych mierników efektywności zarządzania personelem
Celem materiału jest przybliżenie wybranych wskaźników, których zadaniem jest pomiar skuteczności zarządzania kapitałem ludzkim. W artykule zostaną opisane mierniki fluktuacji, absencji, obsługi kadrowej, strategiczne w zarządzaniu pracownikami oraz szkoleniowe, rekrutacji. Dodatkowo zostaną określone grupy odbiorców poszczególnych grup mierników. Całość będzie przedstawiona w formie macierzy przypisania KPI do poszczególnych klientów wewnętrznych w przedsiębiorstwie.
Głównym źródłem sukcesu firmy są pracownicy. To kluczowy zasób każdej organizacji. Odpowiednio dobrana strategia zarządzania kapitałem ludzkim jest bardzo ważna, ponieważ ma bezpośrednie przełożenie na zaangażowanie pracowników w wykonywane obowiązki, lojalność oraz identyfikację z pracodawcą. Niezbędnym elementem do mierzenia skuteczności obranej polityki personalnej są wskaźniki efektywności, które pozwalają na określenie stanu obecnego wybranego, badanego elementu stosowanej strategii zasobów ludzkich i na tej podstawie ocena zaawansowania w stosunku do założonego celu. We współczesnych przedsiębiorstwach praktycznie wszystkie mierniki efektywności zarządzania kapitałem ludzkim obliczane są przez dział controllingu, a wyniki wraz z odpowiednią interpretacją trafiają do działu lub dyrektora personalnego. Stosowanie KPI w obszarze zasobów ludzkich pozwala na określenie zwrotu z zaangażowanych nakładów pieniężnych w kapitał ludzki, rozwoju pracowników przedsiębiorstwa, skutków rekrutacji, stopnia absencji i fluktuacji oraz obsługi kadrowej. W doborze wachlarza wskaźników w obszarze HR należy brać pod uwagę dostępność danych, niezbędnych do ich wyliczenia oraz wartość informacyjną, jaką niesie ze sobą dany KPI dla firmy. W materiale przedstawione zostaną przykłady wskaźników z kilku grup dla HR.
Mierniki strategiczne w HR
Grupa mierników strategicznych funkcji personalnej skupia swoją uwagę na przychodach, zyskach i kosztach, związanych z kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie. Stanowią one podstawę bieżącego zarządzania firmą oraz do planowania przyszłej działalności w obszarze zasobów ludzkich. Główne KPI strategiczne to:
1. Wartość dodana kapitału ludzkiego (Human Capital Value Added; HCVA) – wskaźnik ten pokazuje zysk firmy, jaki generuje jeden pracownik. Jest to jeden z ważniejszych KPI, ponieważ pokazuje jaką wartość dodaną tworzą pracownicy dla firmy (w przeliczeniu na etaty).
WARTOŚĆ DODANA KAPITAŁU LUDZKIEGO = [ przychody − (koszty operacyjne − całkowity koszt pracowników)] / liczba pracowników (etaty)
2. Przychody z kapitału ludzkiego na jeden etat (Human Capital Revenue; HCR) – wskaźnik ten określa, ile przychodu ze sprzedaży wyrobów, towarów i materiałów generuje każdy z pracowników.
PRZYCHODY Z KAPITAŁU LUDZKIEGO = (przychody ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów) / liczba pracowników (etaty)
3. Przychód z kapitału ludzkiego (Human Capital Revenue Index; HCRI) – wskaźnik pokazuje, ile sprzedaży generuje jedna złotówka całkowitego kosztu pracowników.
PRZYCHODY Z KAPITAŁU LUDZKIEGO = (przychody − całkowity koszt pracowników) / całkowity koszt pracowników
4. Wskaźnik zwrotu z kapitału ludzkiego (Human Capital Return On Investment; HCROI) – wskaźnik pokazuje, ile zysku operacyjnego generuje każda złotówka całkowitego kosztu pracowników
WSKAŹNIK ZWROTU Z KAPITAŁU LUDZKIEGO = [przychody − (koszty operacyjne − całkowity koszt pracowników)] / całkowity koszt pracowników
5. Wskaźnik kosztów kapitału ludzkiego – wskaźnik pokazuje, ile wynosi koszt całkowity zatrudnienia jednego pracownika (etatu).
WSKAŹNIK KOSZTU KAPITAŁU LUDZKIEGO = całkowity koszt pracowników (łącznie z benefitami, absencjami, fluktuacją) / liczba pracowników (etaty)
6. Wskaźnik udziału kosztu kapitału ludzkiego w kosztach całej firmy – pokazuje, jaki udział procentowy koszty kapitału ludzkiego stanowią w kosztach przedsiębiorstwa ogółem.
WSKAŹNIK UDZIAŁU KOSZTU KAPITAŁU LUDZKIEGO W KOSZTACH CAŁEJ FIRMY = całkowity koszt pracowników (łącznie z benefitami, absencjami, fluktuacją) / koszty firmy ogółem
Mierniki obsługi kadrowej w przedsiębiorstwie
Kolejną grupą wskaźników w obszarze HR są wskaźniki określające jakość i koszt prowadzonej polityki kadrowej. Główne KPI w tej dziedzinie to:
1. Wskaźnik dostępu do usług kadrowych – liczony jako iloraz etatów w dziale kadrowym przez całkowitą liczbę etatów w firmie. Informuje o dostępności usług kadrowych przypadających na jednego pracownika.
2. Współczynnik obciążenia zasobów ludzkich – to liczba etatów w przedsiębiorstwie dzielona przez liczbę etatów w dziale zasobów ludzkich. Informuje o liczbie etatów w przedsiębiorstwie, dla których świadczy usługi jeden etat działu kadrowego.
3. Współczynnik udziału kosztów zasobów ludzkich w kosztach całej organizacji – pokazuje, jaką część w złotówce kosztów przedsiębiorstwa stanowią koszty działu zasobów ludzkich. Liczony jest jako iloraz kosztów działu zasobów ludzkich przez koszty ogółem przedsiębiorstwa.
4. Współczynnik kosztów przypadających na pracownika – pokazuje, ile kosztuje obsługa kadrowa jednego etatu w jednostce. Liczony jest jako iloraz kosztów działu zasobów ludzkich przez liczbę etatów w firmie.
Mierniki fluktuacji i absencji
Celem każdej firmy jest ograniczenie zjawiska fluktuacji, ponieważ generuje ona dodatkowe koszty oraz wprowadza dezorganizację pracy w przedsiębiorstwie, związaną z poszukiwaniami i szkoleniami dla nowych pracowników. Dodatkowo należy śledzić i monitorować liczbę i rodzaj absencji oraz ich koszt. Główne wskaźniki w tej grupie to:
1. Wskaźnik fluktuacji – wyliczany jako iloraz liczby pracowników, którzy odeszli z firmy w ostatnim roku przez przeciętną liczbę pracowników zatrudnionych w danym roku. Wskaźnik pokazuje procentowy udział odejść w stosunku do liczby zatrudnionych.
2. Wskaźnik stabilizacji – wyliczany jako iloraz liczby pracowników, którzy przepracowali w jednostce przynajmniej rok przez liczbę pracowników zatrudnionych rok wcześniej. Wskaźnik pokazuje procentowy udział pracowników pracujących w firmie powyżej jednego roku, w stosunku do liczby zatrudnionych.
3. Wskaźnik fluktuacji dobrowolnej – liczony jako iloraz liczby pracowników dobrowolnie odchodzących z firmy przez ogólną liczbę zatrudnionych.
4. Wskaźnik fluktuacji niedobrowolnej – liczony jako iloraz liczby pracowników zwolnionych przez pracodawcę przez ogólną liczbę pracowników.
5. Współczynnik przyjęć – liczony jako iloraz liczby pracowników nowo przyjętych do pracy przez ogólną liczbę pracowników. Pokazuje procentowy udział pracowników nowo zatrudnionych w ogólnej liczbie pracowników.
6. Wskaźnik absencji – liczony jako iloraz liczby wszystkich dni opuszczonych przez pracowników w danym roku przez liczbę dni roboczych w roku obecnym. Obrazuje procentowy udział nieobecności pracowników w dostępnym w roku czasie pracy.
7. Koszt absencji – mówi o kwocie wynagrodzeń straconej z powodu nieobecności pracowników, w przeliczeniu na jeden etat.
KOSZT ABSENCJI = (wskaźnik absencji × suma kosztów wynagrodzeń) / liczba pracowników przeliczona na pełen etat
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.