Controlling kosztów i rentowność klientów
Niniejszy artykuł omawia założenia oraz przykład wielostopniowego prezentowania informacji wynikowych o kosztach i rentowności klientów z wykorzystaniem koncepcji pięciu podstawowych poziomów kosztów (PPPK) oraz założeń zasobowo-procesowego rachunku kosztów (ZPRK/RPCA)1.
Wielostopniowość i istotność kosztów
Ponieważ nie wszystkie decyzje menedżerskie powinny być oparte na informacji o pełnym koszcie, to istotne jest zapewnienie wynikowej rozdzielczości określonych poziomów kosztów oraz ich podziału na zmienne i stałe. Wielostopniowa prezentacja informacji wynikowej zakłada rozpatrywanie kosztów oraz wyników w ujęciu stopni, których zadaniem jest zapewnienie rozdzielczości informacji wynikowej i umożliwienie uznawania określonych zakresów informacji za istotne lub nieistotne dla rozważanego scenariusza decyzyjnego. Wielostopniowe prezentowanie informacji wynikowej jest szeroko stosowane zarówno w zaawansowanych koncepcjach rachunku kosztów, jak ZPRK/RPCA, RCA, ABC, GPK2, jak również w tradycyjnych modelach rachunku kosztów2.
Pięć podstawowych poziomów kosztów w ZPRK/RPCA
W zasobowo-procesowym rachunku kosztów koncepcja uzyskiwania informacji o poziomach kosztów określana jest jako „pięć podstawowych poziomów kosztów” (PPPK). Jest to podstawowa kategoria wynikowa przyjmowana w analizie kosztów i wielostopniowych marż pokrycia kosztów oraz jest ściśle powiązana ze strukturą zasobowo-procesowego rachunku kosztów.
Poszczególne poziomy kosztów mają za zadanie rozdzielić koszty przedsiębiorstwa w zależności od poziomu zarządzania produktami i klientami (Tabela 1).
Poziom kosztu |
Zakres kosztów |
Koszty poziomu produktu |
Koszty bezpośrednio związane z wytwarzaniem produktów, świadczeniem usług oraz nabyciem towarów. |
Koszty poziomu grupy produktowej |
Koszty ogólne utrzymania, rozwoju i marketingu grup produktowych/usługowych. |
Koszty poziomu klienta |
Koszty bezpośrednio związane z obsługą sprzedażową, marketingową, logistyczną i posprzedażową klientów. |
Koszty poziomu segmentu klienta |
Koszty ogólne utrzymania, rozwoju i marketingu kierunkowane na segmenty klientów, regiony sprzedaży lub kierunkowane do grup potencjalnych klientów. |
Koszty poziomu przedsiębiorstwa |
Koszty ogólne zarządzania przedsiębiorstwem, np. koszty zarządu, rady nadzorczej, koszty udziału w grupach kapitałowych itp. |
Podkreślić należy, że przedstawioną wielostopniowość pięciu podstawowych poziomów kosztów dopełnia podział tych poziomów na koszty zmienne i stałe. Jest to rezultat odrębnego śledzenia rozliczeń kosztów zmiennych i stałych w całym modelu controllingowym ZPRK, co w kontekście analizy kosztów i rentowności klientów pozwala na pogłębioną analizę kosztów marginalnych ich obsługi3.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.