Analiza rentowności
Kluczowym elementem oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa jest analiza jego rentowności. Jej celem jest określenie zdolności do generowania zysku oraz wartości firmy w ujęciu bezwzględnym oraz względnym, w odniesieniu do poszczególnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat. Ocenę względną umożliwia zastosowanie wskaźników rentowności.
Do podstawowych wskaźników rentowności zaliczamy wskaźniki:
- rentowności sprzedaży,
- rentowności aktywów,
- rentowności kapitałów własnych,
- rentowności aktywów operacyjnych (ROI) oraz zysku rezydualnego (RI).
O dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa w aspekcie rentowności świadczą przede wszystkich dodatnie wskaźniki rentowności, co stanowi dowód wypracowania przez przedsiębiorstwo zysku netto. Ujemny wskaźnik rentowności świadczy natomiast o stracie netto, co w dłuższym okresie nie jest sytuacją korzystną. W przypadku dodatniej rentowności kolejnym krokiem jest ocena samego jej poziomu. Ocena taka powinna być zawsze dokonana na tle całej branży, gdyż – jak wiadomo – poziomy rentowności w różnych branżach są odmienne, zróżnicowane i nie zawsze jednoznacznie wskazują na lepszą czy gorszą sytuację finansową. Jeżeli przedsiębiorstwo plasuje się powyżej średniej w branży, ocena powinna być pozytywna. Rentowność powinna być także oceniana na przestrzeni kilku lat, gdy można zaobserwować istniejący trend stabilizacji, poprawy czy pogarszania rentowności w czasie.
Rentowność sprzedaży
Pierwszym etapem oceny rentowności jest ocena rentowności sprzedaży. Służy do tego wskaźnik rentowności sprzedaży netto, który ma następującą postać:
Im wyższy jest poziom ww. wskaźnika, tym lepsza powinna być ocena sytuacji przedsiębiorstwa. Im wyższy oczywiście wskaźnik, tym lepsze możliwości przetrwania ma przedsiębiorstwo, gdy przejściowo będzie zmuszone realizować niższe ceny sprzedaży bądź ponosić wyższe koszty wytworzenia produktów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.