Dwa oblicza dźwigni finansowej – zjawisko lewarowania w zarządzaniu

Podstawą funkcjonowania każdego podmiotu gospodarczego jest kapitał. W przypadku spółek prawa handlowego prowadzących pełną księgowość kapitał ten uwidoczniony jest w księgach rachunkowych i w bilansie, jednak nawet przedsiębiorstwa osób fizycznych prowadzących działalność dla realizacji swoich celów muszą dysponować środkami na finansowanie.

Własne środki finansowe podmiotu rzadko umożliwiają zaspokojenie potrzeb finansowania rozwoju i zazwyczaj konieczne jest pozyskanie kapitału obcego. Abstrahując od jego formy, zawsze ma on jeden wspólny mianownik – koszt, który należy ponieść na rzecz podmiotu dostarczającego kapitał. Z punktu widzenia bilansu, jeżeli pozyskany kapitał własny i obcy zostanie przeznaczony na finansowanie aktywów, wystąpi różnica między całkowitą wartością aktywów a kwotą kapitału własnego. Istnienie tej różnicy świadczy o zjawiskudźwigni finansowej, nazywanym inaczej lewarowaniem długiem.

Decydując się na stopień lewarowania, czyli udział długu w strukturze finansowania, przedsiębiorca powinien kierować się obiektywnymi miernikami, które pomogą mu ocenić wpływ tego kapitału na osiągane wyniki. Pomocną miarą jest wskaźnik zwrotu z kapitału własnego ROE.

Wskaźnik informuje o zwrocie, jaki otrzymuje inwestor z zainwestowanego kapitału. Jeżeli jest on wyższy od zwrotu z alternatywnych form inwestowania o niskim ryzyku (np. lokaty bankowe, obligacje skarbowe), może postawić tezę, że analizowana inwestycja przynosi wartość dodaną. Oczywiście w odniesieniu do narzędzi zarządzania wartością firmy powyższa konkluzja może wydawać się uproszczona, jednak oddaje ona sens procesu decyzyjnego. Oczywiście w interesie każdego przedsiębiorcy będzie maksymalizowanie tego wskaźnika.

Istotą funkcjonowania dźwigni finansowej jest takie zwiększanie udziału długu w strukturze, które zapewnia wzrost wskaźnika ROE. Trzeba rzecz jasna zachować odpowiednie granice i uwzględnić potencjalne ryzyko. Jak wykazano w dalszej części artykułu, niepohamowany pęd do zysku w warunkach tzw. moral hazard doprowadził po przelewarowania instytucji finansowych – co wskazuje się jako jeden z czynników obecnego kryzysu finansowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.