Zespół deweloperski

Zespół deweloperski (ang. Development Team) składa się ze specjalistów, odpowiedzialnych za dostarczenie, na koniec każdego sprintu, ukończonego i gotowego do potencjalnego wydania przyrostu (ang. Increment) produktu. Przyrost jest akceptowany podczas przeglądu sprintu (ang. Sprint Review). To właśnie członkowie zespołu deweloperskiego tworzą Przyrost. 

Zespół deweloperski jest samoorganizujący się i interdyscyplinarny. Co to oznacza? Samoorganizujący się oznacza, że jest on uprawniony przez organizację do samodzielnego organizowania własnej pracy i zarządzania nią. Rezultatem takiego postępowania jest synergiczne zwiększenie wydajności i efektywności zespołu. Interdyscyplinarny (ang. cross-functional) oznacza, że członkowie zespołu mają łącznie wszystkie kompetencje, niezbędne do wytworzenia przyrostu produktu. Nie oznacza to oczywiście, że każdy członek zespołu musi umieć wszystko, ale że zespół jako całość ma kompetencje wystarczające do dostarczenia przyrostu. W zespole nie wyróżnia się poszczególnych ról (np. programista, tester, projektant itp.). Każdy z członków zespołu jest deweloperem. Cały zespół jest odpowiedzialny za osiągnięcie wspólnego celu.

Jak duży powinien być zespół deweloperski? Powinien być on na tyle liczny by móc wykonać założoną pracę, ale jednocześnie na tyle mały, aby pozostać zwinnym. Mniej niż trzech członków zespołu oznacza mały stopień interakcji i niższą produktywność. Łatwiej też w takim zespole o braki kompetencyjne. Jednocześnie więcej niż dziewięciu członków zespołu to spore nakłady na koordynację pracy. W dużych zespołach złożoność wzrasta na tyle, że stosowanie procesu empirycznego przestaje być użyteczne. Osoby właściciela produktu i Scrum Mastera nie wliczają się do tego ograniczenia. 

Zespół pracuje nad elementami rejestru produktu i musi się ze sobą komunikować. Dlatego niezwykle istotne jest, aby zespół gdy tylko jest to możliwe - pracował w jednej lokalizacji. I mowa tu o wspólnym pokoju, a nie tylko budynku. Dzięki wspólnej przestrzeni łatwiej wymienia się informacje, buduje zaufanie i tożsamość zespołu. Nie oznacza to, że nie można tworzyć rozproszonych zespołów, ale należy przyjąć że ich praca - utrudniona przez konieczność stosowania dodatkowych, najczęściej elektronicznych środków komunikacji – może być mniej efektywna.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.