Zasada SMART
Wyznaczanie celów będzie skuteczne tylko wtedy, gdy spełni kilka podstawowych warunków. Warunki te nazwano od pierwszych liter zasadą SMART. Cele muszą być: skonkretyzowane (należy je określać możliwie konkretnie), mierzalne (każdy cel musi mieć swój wskaźnik, na podstawie którego będzie oceniana jego realizacja), akceptowalne (pracownicy, którzy będą realizować cel, muszą go akceptować, inaczej nie zechcą go realizować), realne (posiadane zasoby muszą być wystarczające dla realizacji celu), terminowe (cele powinny mieć określony termin wykonania). Nieprawidłowe budowanie celów powoduje, że organizacja ich nie osiąga lub wręcz idzie w innym od zamierzonego kierunku. Cel jest konkretny, jeżeli pracownik wie, czego dotyczy oraz jakie efekty są oczekiwane. Mierzalność można osiągnąć na kilka sposobów, poprzez określenie: ścisłego poziomu wskaźnika (np. trzech nowych klientów miesięcznie), konkretnego miejsca w rankingu wraz z podaniem kryteriów (np. pierwszy hotel w Krynicy względem liczby przyjmowanych gości), zakresu dopuszczalnych wartości (np. pierwsza dziesiątka hoteli w Polsce pod względem obrotów). Akceptację celów kierownictwo musi uzyskać, prezentując je pracownikom i przekonując ich do realizacji przewidzianych zadań. Cele mogą być także uzgadniane z pracownikami (metoda taka nosi nazwę zarządzania przez cele). Realność przewidzianych zadań zarząd musi sprawdzić na podstawie własnych doświadczeń, znajomości rynku i przedsiębiorstwa. Każdy cel musi zostać ściśle określony w czasie. Termin jego realizacji jest jednocześnie momentem kontroli wykonania.