Zarządzanie przez wartość (Value Based Management, VBM)
Koncepcja, której głównymi twórcami są A. Rappaport i T. Copeland. Zgodnie z tą koncepcją (maksymalizacja korzyści akcjonariuszy) wzrost wartości akcji i wzrost dywidend jest kluczowym zadaniem przedsiębiorstw. Dla przedsiębiorstw funkcjonujących zgodnie z zasadami VBM najważniejsza jest satysfakcja klienta, którym jest akcjonariusz. W ramach tej koncepcji wyraźnie artykułuje się odmienne spojrzenie menedżerów na działanie przedsiębiorstwa na rynku w stosunku do oceny i opinii wyrażanej przez akcjonariuszy. Menedżerowie najczęściej reprezentują styl myślenia przedsiębiorcy. Najważniejsze jest więc, aby przedsiębiorstwo działało, aby nie było konfliktów wewnątrz przedsiębiorstwa oraz aby główne założenia dotyczące jego funkcjonowania były respektowane. Menedżerowie koncentrują się na systemie wewnętrznej komunikacji, a w mniejszym stopniu na komunikacji zewnętrznej (jak otoczenie bliższe i dalsze odbiera efekty działania przedsiębiorstwa). Akcjonariusze oceniają rezultaty funkcjonowania przedsiębiorstwa dość jednostronnie, bo interesuje ich zwrot zainwestowanego kapitału, czytelna wizja przedsiębiorstwa i w miarę dokładnie określone perspektywy jego rozwoju. Dla akcjonariuszy najważniejszy jest system komunikacji zewnętrznej przedsiębiorstwa (kto ją przekazuje, w jakiej formie, jak czytelnie, w jakim stopniu dotrzymuje zobowiązań, czy utrzymuje te kontakty stale, jaką przywiązuje do nich wagę).