Wskaźniki rentowności
Wskaźnik rentowności sprzedaży netto = zysk po opodatkowaniu (netto) : sprzedaż netto
Wskaźnik ten informuje o udziale zysku netto w wartości sprzedaży, czyli podaje, jaki procent zysku przynosi dana wartość sprzedaży, albo inaczej, jaka wielkość zysku przypada na jednostkę wartości sprzedaży. Niższa wartość tego wskaźnika oznacza, iż firma musi zrealizować większą wartość sprzedaży, aby osiągnąć zamierzoną kwotę zysku, a więc efektywność sprzedaży będzie niska. Wzrost natomiast tego wskaźnika znaczyć będzie generowanie dodatkowego zysku z każdej następnej jednostki sprzedaży.
Wskaźnik rentowności sprzedaży brutto = zysk brutto : sprzedaż netto
Wskaźnik ten określa, jaka wartość została wytworzona, czyli ile może pozostać z każdej złotówki uzyskanej ze sprzedaży towarów lub usług.
Wskaźnik rentowności aktywów = zysk netto : aktywa ogółem
Wskaźnik ten, zwany również wskaźnikiem zyskowności aktywów lub rentowności majątku, określa ogólną zdolność aktywów do generowania zysku. Można go określić jako stopę zwrotu aktywów.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego = zysk netto : kapitał własny
Wskaźnik ten, określany również mianem wskaźnika zyskowności kapitału bądź stopą zwrotu, interesuje właścicieli firm (akcjonariuszy). Informuje, jaką stopę zysku przynosi zaangażowanie kapitału w daną firmę.