Sprint

Sprint jest sercem scruma – jego długość to maksymalnie miesiąc. W trakcie trwania sprintu wytwarzany jest „ukończony”, gotowy do użycia i wydania przyrost produktu. Sprinty mają stałą długość przez czas trwania prac. Nowy sprint zaczyna się natychmiast po zakończeniu poprzedniego.

Sprinty składają się z planowania sprintu, pracy wytwórczej, codziennych scrumów, przeglądu sprintu i retrospektywy sprintu.

Podczas trwania sprintu nie wprowadza się zmian, które mogłyby zagrozić realizacji celu sprintu, nie obniża się celów jakościowych, jednakże wraz ze zdobywaniem nowej wiedzy zakres prac może być wyjaśniany i renegocjowany pomiędzy właścicielem produktu a zespołem deweloperskim.

Każdy sprint może być postrzegany jako projekt niesięgający w wprzód dalej niż 1 miesiąc. Jak każdy projekt, sprint zmierza do osiągnięcia rezultatu, którym jest cel sprintu. Z każdym sprintem łączy się opis tego, co należy zbudować wraz z projektem i planem jak to zrobić, aby powstał oczekiwany przyrost produktu.

Długość sprintu ograniczona jest do miesiąca kalendarzowego. Gdyby termin ten był bardziej odległy, mogłaby zmienić się definicja tego co ma zostać zrealizowane, co zwiększyłoby złożoność oraz ryzyko przedsięwzięcia. Sprint wprowadza przewidywalność, zapewniając proces inspekcji i adaptacji w dążeniu do osiągnięcia celu sprintu. Sprint ogranicza ryzyko poniesionych kosztów do maksimum jednego miesiąca kalendarzowego.

Sprint może zostać przerwany przed upływem ograniczenia czasowego, ale tylko właściciel produktu może o tym zdecydować. Decyzję tę może on podjąć pod wpływem opinii interesariuszy, Scrum Mastera lub zespołu deweloperskiego. Zdarzyć się tak może, gdy cel sprintu się zdezaktualizuje np. gdy firma wybierze inny kierunek rozwoju lub zmienią się uwarunkowania technologiczne lub rynkowe. Podsumowując: sprint może zostać przerwany, gdy kontynuowanie prac nie ma sensu w zaistniałej sytuacji. Ze względu na krótki czas trwania sprintów są one przerywane niezwykle rzadko.

Gdy sprint zostanie przerwany, wszystkie ukończone elementy rejestru produktu są przeglądane. Jeżeli część tej pracy nadaje się do wydania, zwykle jest ona akceptowana przez właściciela produktu. Nieukończone elementy rejestru produktu są ponownie szacowane i wracają do rejestru produktu.

Przerwanie sprintu to marnowanie zasobów, ponieważ zachodzi konieczność przegrupowania, kolejnego planowania aby móc rozpocząć kolejny sprint. Przerwanie sprintu jest traumatycznym wydarzeniem dla zespołu, dlatego stosuje się je bardzo rzadko.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.