Rachunek kosztów docelowych (Target Costing)
Koncepcja ta wiąże ze sobą klienta i jego oczekiwania rynkowe z procesem projektowania produktu (tzw. podejście market into company). Definiuje się go jako pakiet metod zarządzania i instrumentów wspomagających formułowanie i realizację celów dotyczących kosztów w fazie koncepcyjno-rozwojowej nowego produktu, dla ustalenia podstawy odniesienia dla kontroli kosztów w fazie realizacji i dla zapewnienia realizacji celów dotyczących zysków w całym cyklu życia produktu. Target Costing jest metodą rachunkową i odnosi się do ustalenia kosztów docelowych, które są funkcją oczekiwań klienta oraz technicznych parametrów procesu projektowania produktu. Dąży on do ustalenia kosztów, które należy ponieść, aby udostępnić produkt zaspokajający potrzeby klientów. Istnieje zależność, która mówi o tym, że potrzeby mające wyższy priorytet klienta otrzymują zwykle większy budżet rozwoju i produkcji. Według filozofii Target Costing, produkt traktowany jest przez klienta nie jako całość, ale selektywnie, poprzez wypełnianie swoich funkcji użytkowych. Wobec tego zarządzanie kosztami podporządkowane musi być zawsze oczekiwaniom klienta. Możliwe jest to dzięki patrzeniu na ponoszone koszty z perspektywy funkcji produktu, nie zaś na produkt jako całość. Jest to idea istotna dla zrozumienia koncepcji Target Costing.