Activity Based Pricing
Koncepcja, która podkreśla potrzebę dysponowania rzetelnymi danymi kosztowymi w procesie ustalania cen, gdyż „Zysk = przychody – koszty”. Tylko świadome zarządzanie relacjami pomiędzy przychodami a kosztami prowadzi do świadomego zarządzania rentownością przedsiębiorstwa. Fundamentem koncepcji Activity Based Pricing jest system ABC/M (rachunek kosztów działań), którego zadaniem jest właśnie dostarczanie pracownikom odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji cenowych „rzetelnych” informacji kosztowych. Wiąże on z obiektem kosztowym zużywane zasoby za pomocą nośników kosztów zasobów, a następnie nośników kosztów działań. Dostarcza więc większej ilości i lepszych informacji, unikając zniekształceń charakterystycznych dla tradycyjnych kluczy doliczeniowych kosztów. Podstawowe trzy zasady menedżerów stosujących koncepcję Activity Based Pricing są następujące:
* ustalać cenę, opierając się na właściwych informacjach o koszcie wytworzenia produktów i koszcie procesu obsługi klienta,
* nigdy nieświadomie nie ustalać ceny przynoszącej stratę,
* wiedzieć, jaką część ceny stanowi zysk.