Życie po kryzysie

15 września 2013 r. będziemy obchodzić 5. rocznicę wydarzeń, które utożsamiane są z początkiem kryzysu finansowego. Pojęcie to na tyle mocno zakorzeniło się w naszej świadomości gospodarczej, że stało się synonimem odpowiedzi na każdy problem biznesowy. W ramach tej „heurystyki poznawczej” często zapominamy o samej istocie kryzysu, jego przyczynach, zachowaniach warunkujących jego rozwój i wspomagających jego zwalczanie – roli, którą odgrywamy jako przedsiębiorcy w jego przezwyciężaniu.

Zgodnie z definicją słownikową, kryzys to: „gwałtowne zmniejszenie się aktywności gospodarczej (produkcji, zatrudnienia, inwestycji)”. Tak więc o kryzysie ekonomicznym można mówić, gdy w wyniku zmniejszenia się aktywności gospodarczej następuje spadek dochodów, będący przyczyną bezrobocia. Zjawisko kryzysu często „ubierane jest” w statystykę. Niektórzy twierdzą, że mamy z nim do czynienia, jeżeli w dwóch kolejnych kwartałach następuje spadek PKB. Takie postawienie tematu oddala nas od zrozumienia sedna problemu i często jest przyczyną niewłaściwych reakcji na zjawiska recesyjne. Kluczowe jest zrozumienie podstaw kryzysu i jego przyczyn.

W 2008 r. królowa Anglii postawiła swoim ekonomistom proste pytanie – jak to możliwe, że nikt nie zauważył symptomów nadchodzącego kryzysu. W odpowiedzi usłyszała, że istnieje „generalna trudność w przewidywaniu kryzysu finansowego, który można porównać do trzęsienia ziemi”. Jednak traktowanie tego zjawiska jako „czarnego łabędzia, zjawiska niezwykle rzadkiego i niedającego się przewidzieć” jest całkowicie nieuzasadnione. Wystarczy choćby przeanalizować opisaną w „Journal of Money, Credit and Banking” historię Monetary Theory and the Great Capitol Hill Baby Sitting Coop crisis autorstwa Richarda Sweeneya.

Opisane tam zostało przedsięwzięcie pracowników Kapitolu, którzy założyli spółdzielnię zajmującą się wzajemnym świadczeniem usług opieki nad dziećmi. Każda para otrzymywała 20 kuponów, równoważnych 30-minutowej usłudze opieki nad dzieckiem, dzięki czemu mogła „opłacić” opiekę nad swoimi dziećmi, ale chcąc pozyskać kolejne kupony, musiała taką usługę wyświadczyć pozostałym uczestnikom. W ten sposób powstał obraz gospodarki w mikroskopijnej skali, pokazujący fundamentalne prawo ekonomii: „Twój wydatek jest moim przychodem, mój wydatek jest twoim przychodem”.

U podstaw zarówno wspomnianego zjawiska kryzysowego, jak i obecnego kryzysu finansowego leży diametralna zmiana zachowania uczestników rynku – co w rezultacie powoduje załamanie się popytu. Tak jak w przykładzie uczestnicy spółdzielni postanowili ograniczyć swoje wydatki, tak w przypadku kryzysu nastąpiło ograniczenie popytu wynikające z tego, że ludzie w skali globalnej starają się kupić mniej niż są w stanie wyprodukować oraz starają się wydać mniej niż zarabiają, żeby spłacić długi, które dotychczas lewarowały ich popyt. Skutkiem takiego zachowania jest depresja ekonomiczna, objawiająca się spadkiem PKB i wzrostem stopy bezrobocia.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.