Zwinność – zespoły czy biznes? Jak zmierzyć zwinność i jej wpływ na organizację?
Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?
Lekarstwem na co ma być zwinność?
Zacznijmy od fundamentalnego pytania – dlaczego chcemy być zwinni? Dobrym powodem jest próba radzenia sobie z tzw. światem VUCA1. To koncept opracowany przez armię USA, który określa środowisko działania, w tym przypadku firmy, jako: zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Dla wielu właścicieli firm brzmi to jak codzienność. Taką charakterystykę przybierają przewidywalne dotąd rynki, relacje z klientami czy partnerami. Przyspieszające zmiany oczekiwań klientów, agresywne działania konkurencji czy nowe modele biznesowe zmuszają nas do myślenia o nowych sposobach działania. To nic złego. Najprawdopodobniej to samo odczuwa konkurencja, a możliwie wczesne uświadomienie sobie presji środowiska to potencjalna przewaga.
Niestety, spotyka się również organizacje, które czując nieokreślone do końca bolączki, rozglądają się wokół i widzą, że wielu konkurentów obejmuje kierunek „na zwinność”. Łatwo wpadają one w pułapkę kopiowania działań, narzędzi i metod, które mogą być dla nich nieodpowiednie. Ulegają modzie i kupują gotowe, popularne rozwiązania. Niestety to, na co się pochopnie zdecydujemy, może zwyczajnie nie pasować do naszego modelu biznesowego, struktury czy kultury organizacyjnej. Mówiąc obrazowo – firma budująca własne produkty będzie potrzebowała skrzynki z innym zestawem narzędzi niż ta, która tworzy je dla innych lub też świadczy wyspecjalizowane usługi.
Zmiana ku zwinności, najczęściej nazywana transformacją agile, oznacza konieczność zmian w praktycznie każdym obszarze naszej firmy. Tak, każdym. Niekoniecznie w takim samym stopniu i prawdopodobnie nie przy zastosowaniu tych samych narzędzi, ale zmiany dotyczyć powinny całej firmy. Niestety, duża część organizacji, które deklarują chęć zwinności, nie rozumie, że będzie to oznaczało potężne, długoterminowe i czasem kosztowne zmiany. Jeśli jednak powody ku transformacji są prawdziwe, to jest to przedsięwzięcie, dla którego trudno znaleźć alternatywne rozwiązanie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.