Zasobowo-procesowy rachunek kosztów (RCA) w Grupie Energa Obrót – case study wdrożenia

Niniejsze opracowanie jest podsumowaniem wdrożenia koncepcji zasobowo-procesowego rachunku kosztów (Resource Consumption Accounting, RCA) w spółkach Energa Obrót oraz Energa Obsługa i Sprzedaż.

ENERGA Obrót SA (EOB) to spółka branży energetycznej, należąca do Grupy ENERGA, w której jest liderem segmentu sprzedaży, obejmującego jeszcze 5 spółek. Prowadzi handel na krajowym i międzynarodowym hurtowym rynku energii elektrycznej oraz sprzedaje energię klientom indywidualnym i biznesowym. Zajmuje się również obrotem produktami energetycznymi, między innymi prawami majątkowymi oraz prawami do emisji CO2. Spółką odpowiedzialną za obsługę klientów EOB w segmencie sprzedaży, również w zakresie rozliczeń i windykacji, jest Energa Obsługa i Sprzedaż (EOiS). Spółka została włączona do segmentu sprzedaży w grudniu 2012 r.

Przesłanki wdrożenia zasobowo-procesowego rachunku kosztów (RCA) w EOB

W 2012 r. spółka EOB rozpoczęła prace nad stworzeniem planu strategicznego segmentu obsługi klienta. Rosnąca konkurencja na rynku, wynikająca z nacisku wywieranego przez klientów na coraz niższe ceny energii od sprzedawców, a także możliwość zmiany dostawcy prądu powoduje, że spółki zajmujące się obrotem działają już w warunkach wolnego rynku. W tej sytuacji budowa nowej strategii w EOB wiązała się z odpowiedzią na pytania o wielkość marż uzyskiwanych w poszczególnych segmentach klientów na produktach energetycznych oraz okołoenergetycznych. Spółka musi podejmować racjonalne decyzje, gdy konstruuje oferty produktowe dedykowane poszczególnym grupom wolumenowym, gdy buduje kanały obsługi, dopasowane do segmentów klientów, oraz chce rozwijać swoją sprzedaż, oferując nowe produkty i zdobywając nowe rynki. Decyzje te wynikać muszą z wiedzy o kosztach realizowanych procesów i zużywanych w nich zasobach, co w rezultacie stanowi o rentowności świadczonych przez firmę usług. Oczekiwanie wyrażane przez zarząd związane było przede wszystkim z pozyskaniem informacji o kosztach sprzedaży i obsługi poszczególnych segmentów klientów, z oceną rentowności tych segmentów oraz opłacalności sprzedaży produktów (w spółce przygotowywano projekt uruchomienia sprzedaży gazu do istniejących klientów – odbiorców energii elektrycznej, tzw. duel fuel).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.